Umíte kritizovat?

Ilustrační snímek

V manažerské praxi se nevyhnete poskytování zpětné vazby ostatním. Ať už půjde o vyjádření vašeho názoru na projekt některého z vašich kolegů nebo o formální hodnocení výkonnosti vašich podřízených, nepodceňujte svůj projev. Způsob, jímž dokážete předávat zpětnou vazbu, nastaví nejen tón vaší komunikace s příslušným člověkem, ale i to, jak na vás bude nahlížet celé vaše profesionální okolí.

Přečtěte si proto šest rad, jak poskytovat zpětnou vazbu konstruktivně a bez zbytečné krutosti v případě, že kritizujete. Na svých stránkách je původně zveřejnil The QuickBase Blog.

1. Zhodnoťte svou náladu

Neposkytujte nikomu zpětnou vazbu bezprostředně poté, co vás rozruší určitá událost nebo zjištění. Raději počkejte, až se uklidníte. Případnou schůzku odložte na dobu, kdy budete moci svou zpětnou vazbu předat férově.

2. Přizpůsobte se

Ukažte, že myslíte na druhé a zeptejte se jich, jaký způsob předávání zpětné vazby preferují.

3. Shromážděte fakta

Nespoléhejte na to, co se doslechnete z jiných zdrojů. Nedělejte závěry dříve, než si vyslechnete pohled druhé strany. Když někoho obviníte neprávem, jen tak se na to nezapomene.

4. Ujasněte si svůj cíl

Nenamlouvejte si, že kritizujete druhé jen proto, že chcete být upřímní. Dobře zvažte, zda jen nechcete druhému ublížit a naopak pomoci sobě.

5. Buďte co nejspecifičtější

Vždy mluvte přímo k věci a dejte si pozor na obecné, vágní komentáře. Nepřipomínejte také záležitosti, které již byly dávno vyřešeny.

6. Dohodněte se na řešení problému

Řešíte-li s někým určitý problém, dohodněte se na dalším postupu. Nechte jej, aby sám nabídl možnosti a své nápady pro splnění tohoto cíle.

Chcete-li kritizovat konstruktivně, neomílejte stále dokola svou stížnost. Držte se faktů, pečlivě naslouchejte a neopomeňte povzbuzení, že věci se obrátí k lepšímu.

-kk-

Zdroj: QuickBase Blog - The Fast Track - manažerský blog
Zobrazit přehled článků ze zdroje QuickBase Blog - The Fast Track