Umění konstruktivní kritiky

I konstruktivní kritika je kritika. Kritizovaný člověk se proto často necítí dobře, i když ví, že taková kritika znamená pomoc. Ani být tím, kdo kritizuje, však není příliš zábavné. Máte-li před sebou přednesení kritiky, musíte překonat pocit nepříjemnosti.

- Zvolte správný čas a místo. Ujistěte se, že budete mít alespoň půlhodinu nerušeného času a sejdete se na místě, kde můžete mluvit otevřeně.

- Vysvětlete, proč je důležité mluvit předem. Připusťte, že mluvit o problematickém tématu může být nepříjemné, upřednostňujete však tuto konverzaci nyní, než by se situace vyvinula do nepřátelských vztahů.

- Buďte specifičtí. Psychologové uvádějí, že je nejlepší omezit hovor na specifickou nedávnou událost nebo téma, nikoli připomínat minulé chyby.

- Začínejte věty zájmenem „já“, nikoli „vy“. Cílem tohoto opatření je vyjádřit vaše vlastní pocity, nikoli urážet druhého.

- Vyhněte se slovům jako „rozzlobený“ nebo „vzteklý“. O svých pocitech se snažte mluvit raději pomocí výrazů „zklamaný“ nebo „zmatený“. Udržíte tak klidnější náladu.

- Zajímejte se o názor druhé strany. Když vyjádříte své úvodní pocity, sdělte druhé straně, že byste rádi pochopili její pohled na věc. Buďte spíše zvědaví než vzteklí.

- Stanovte si časové bloky. Střídejte se po pětiminutových intervalech bez vyrušování, dokud nebudete mít pocit, že se vyjádřily obě strany.

- Skončete pozitivně. Hovor ukončete shrnutím všech pozitivních věcí, které z vaší komunikace vyplynuly. Dohodněte se na následujících krocích obou stran za účelem udržení vašeho vztahu.

-kk-

Zdroj: Business Know-How - americký server věnovaný různým aspektům řízení malých podniků
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Know-How