Tři jednoduché kroky k získání důvěry svých podřízených

Ve vztahu manažera a jeho podřízených hraje zcela klíčovou roli oboustranná důvěra. Vedoucí týmu musí mít důvěru ve své zaměstnance, že umí dobře odvést svou práci, a nechává jim proto dostatečný prostor pro vlastní iniciativu. Zaměstnanci zase musí věřit, že jejich manažer ví, co dělá, že dobře a efektivně zastupuje svůj tým u vyššího vedení a že se na jeho úsudek dá spolehnout. Jak si získat dlouhodobou důvěru svých podřízených? Zde jsou tři tipy, jak na to.

Ilustrační snímek

Vlastní zodpovědnost

Dobrý a zodpovědný vedoucí nepoužívá vyšší management a jeho rozhodování jako výmluvu, nikoho jiného neobviňuje ze svých chyb a nepoužívá výrazy typu: „S tím já nic nenadělám. Taková jsou nastavená pravidla.“ I pokud management firmy přijde s nějakým nepopulárním rozhodnutím, daný vedoucí týmu ho umí svým podřízeným dostatečně jasně vysvětlit. Je to přeci jen on kdo zastupuje vyšší vedení před řadovými zaměstnanci firmy, a pokud by se vůči vedení nějakým způsobem vymezoval, vzbudil by tím u týmu akorát pochyby o kvalifikovanosti vedení celé společnosti.

Udržování určitého nadhledu

I přestože se musí nastavená pravidla i vymáhat, dobrý vedoucí, kterému jeho podřízení důvěřují, si zároveň udržuje i určitý nadhled a nebazíruje pedantsky na dodržování určitých procesů i ve chvílích, kdy nedávají smysl. Inspirativní manažer, v němž mají jeho podřízení oporu, není konzervativní, je připraven svůj postoj měnit a vždy si udržuje nadhled i zdravý odstup od zavedených postupů.

Spolehlivost a předvídatelnost

Znakem profesionality u manažera je umění držet slovo. Když daný člověk něco slíbí, všichni okolo by měli vědět, že jeho slovo platí. Tuto důvěryhodnost lze bohužel nevratně narušit i drobnými opomenutími. Proto musíte dbát na detail a plnit veškeré, byť nicotné sliby, které svým podřízeným dáte. Bez toho si nikdy u svých zaměstnanců nemůžete vybudovat dostatečnou důvěru.

 

-mm-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review