Suzy Welchová: Mentor nemusí být starší ani nadřízený

Na začátku, ale i v průběhu profesní kariéry se mnozí z nás setkávají s doporučením, abychom si našli mentora. Zpravidla to má být starší nebo nadřízený kolega z téhož či podobného oboru, s nímž bychom měli udržovat kontakt a poslouchat jeho rady za účelem rozvoje své vlastní kariéry. Není ale tato představa o mentorování již překonaná?

Podle známé americké žurnalistky a spisovatelky specializující se na oblast byznysu Suzy Welchové je tento tradiční přístup k mentorování nereálný. V nedávném příspěvku pro televizi CNBC doslova uvedla, že mentor nemusí být „žádný mistr Yoda“. Nemusí být starší ani nadřízený. Musí to být především člověk, který umí něco, co se chcete naučit.

Vztah s mentorem podle ní rozhodně nemůže fungovat tak, že mu odešlete e-mail dotazem či s žádostí o mentorování a odpovědi se dočkáte za dlouhé měsíce nebo nikdy. Má-li to být přínosný vztah, je třeba změnit přístup k výběru mentora za použití následujících kroků.

1. Nehledejte mentora na celý život

Zaměřte se především na dovednosti, které vás zajímají. Nemusíte přitom hledat nikoho, kdo se vám bude věnovat dlouhé roky. Stačí se rozhlédnout kolem sebe.

Vaši kolegové jistě vynikají v něčem, co vám moc nejde, tak se učte od nich. Výhodou takového mentoringu je krátkodobost a rozmanitost. Kolega se vám může věnovat den, týden nebo měsíc a pak máte prostor hledat další mentory.

2. Neomezujte se na mentory, které znáte osobně

Mentorem vám může být i někdo, koho sice osobně neznáte, ale sledujete jeho práci. Dotyčný o tom, že se od něj učíte, dokonce ani nemusí vědět.

3. Nečekejte na nedostižného mentora

Můžete zkusit oslovit někoho staršího s letitými zkušenostmi a předním postavením v branži, ve většině případů se vám však tito lidé nebudou moci věnovat. Nemá smysl čekat, až si na vás udělají čas. Hledejte příležitosti, které existují tady a teď.

-kk-

Zdroj: CNBC - web americké televizní stanice zaměřené na ekonomické zprávy
Zobrazit přehled článků ze zdroje CNBC