Specifika řízení kreativních lidí

Ilustrační snímek

Kreativní lidé bývají často náladoví a arogantní. Pokud však budete najímat a povyšovat pouze milé a poslušné zaměstnance, vaše firma bude nanejvýš průměrná. V zajímavém článku na serveru Harvard Business Review o tom píše odborník na osobnostní profilování a psychometrii, profesor organizační psychologie na University College London Tomas Chamorro-Premuzic. Pro řízení kreativních zaměstnanců doporučuje následující postupy.

Umožněte jim zažít neúspěch

Pokud o něčem víme, že to bude fungovat, není to nic kreativního. Umožněte proto svým lidem experimentování i za cenu neúspěchu.

Neobklopujte je stejně kreativními lidmi

Stejně kreativní lidé by spolu pouze soupeřili nebo se navzájem ignorovali. Ideálními partnery pro kreativce však nejsou ani silní konzervativci. Nejlepší je obklopit kreativní členy týmu konzervativci, kteří nejsou tak ortodoxní, že s nimi dokáží spolupracovat.

Dávejte jim pouze smysluplnou práci

Kreativní lidé dobře chápou širší kontext své práce a nechtějí ztrácet čas triviálními a nesmyslnými úkoly. Potřebují smysl, aby mohli mít inspiraci.

Dejte jim větší volnost

Přesně daná struktura a předvídatelnost práce rozhodně není výsadou kreativních lidí. Kreativní práce vzniká spontánně a neočekávaně. Nenuťte proto kreativce, aby dodržovali striktní postupy (práce na jednom místě, přesně vymezená pracovní doba apod.).

Nepřeplácejte je

Nejnovější výzkumy potvrzují, že vysoké odměny za plnění úkolů snižují angažovanost. To však neplatí pro pozitivní zpětnou vazbu. Kreativní lidé nepracují primárně pro peníze, ale pro uznání. Snažte se, aby se cítili důležití.

Stále je něčím překvapujte

Pro kreativní jedince je nejhorší nuda. Chtějí neustálé změny, rádi dělají jednoduché věci složitější. Tak jim to umožněte.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review