Smysl a přínosy koučovacího přístupu k řízení lidí

Ilustrační snímek

Manažeři, kteří při řízení svého týmu neuplatňují prvky koučování, přicházejí o efektivní nástroj rozvoje talentů. Myslí si to alespoň Joseph R. Weintraub a James M. Hunt, profesoři managementu na Babson College v americkém státě Massachusetts a spoluautoři knih The Coaching Managera The Coaching Organization. Ve společném článku na serveru Harvard Business Review popisují výsledky svého průzkumu mezi stovkami koučujících manažerů.

Koučující manažer není profesionální kouč, většinou je to liniový nebo i nižší manažer, který má na starosti svůj tým lidí a koučování není hlavní náplní jeho práce. Přesto si na ně najde čas. Ukázalo se, že od ostatních manažerů odlišuje koučující manažery především způsob jejich uvažování. Ten stojí na následujících čtyřech přesvědčeních.

1. Koučování pomáhá plnit obchodní cíle

Koučující manažeři nekoučují své lidi, proto, že by byli hodní, ale proto, že v tom vidí zásadní předpoklad obchodního úspěchu firmy. Koučování pomáhá udržet nejlepší lidi ve firmě a zároveň rozvíjet dovednosti těch, kteří nejsou ve své činnosti nejlepší, ale jsou nezbytní k tomu, aby firma mohla fungovat.

2. Pomáhat druhým s rozvojem je zábava

Koučující manažeři chápou rozvoj druhých jako základní součást své práce, která je navíc baví. Věří, že musejí pomáhat zaměstnancům s vysokým potenciálem, aby tento svůj potenciál dokázali rozvinout ve prospěch firmy.

3. Koučování přináší odpovědi na mnoho otázek

Koučující manažeři jsou přirozeně zvědaví lidé. Mají řadu otázek o tom, jak věci fungují, kde vznikají problémy, kde hledat příležitosti a jak se společně zlepšovat. Umějí se ptát a to jim umožňuje vést koučovací rozhovory.

4. Koučování pomáhá utvářet vztahy

Koučující manažeři hledají cesty k tomu, jak si získat důvěru jednotlivých členů svého týmu a jaký styl jednání s nimi zvolit. Lépe se pak znají a mohou efektivněji spolupracovat.

Stejně uvažovat můžete začít i vy. Zkuste si odpovědět na několik otázek: Máte talenty, které potřebujete? Pokud ne, proč? Jestliže vaši lidé plně nevyužívají svůj potenciál, kdo s tím může něco udělat? Chcete-li začít s koučováním, rozhlédněte se kolem sebe a najděte dobrého kouče. Požádejte jej, aby vám řekl, jak koučuje své lidi a dobře jej poslouchejte.

Dále je důležité abyste věděli, že nejprve potřebujete ve svém týmu vybudovat atmosféru důvěry a dobrých vzájemných vztahů. Bez toho vám nepomůže znalost žádných koučovacích principů. Pak teprve přichází na řadu rozvoj vašich koučovacích dovedností. V první řadě si uvědomte, že koučování nedává odpovědi, ale pomáhá vést dialog a přicházet s nápady. Dále mějte na paměti, že koučování není o vás, ale o druhých.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review