Simon Sinek: Kdo neumí komunikovat, nemůže být lídrem

Ani ty nejlepší nápady a strategie nemohou uspět, pokud jim nikdo nerozumí. Dobrému lídrovi proto nesmějí chybět komunikační dovednosti, díky nimž dokáže prosadit své myšlenky a získat podporu lidí kolem sebe (i nad sebou).

Jak konkrétně můžete využít komunikaci k tomu, abyste se stali lepšími lídry?

Ilustrační snímek

S touto otázkou oslovil britský server Management Today populárního odborníka na leadership Simona Sineka.

Simon Sinek se stal známým díky své knize s názvem Start With Why (Začněte s proč, Jan Melvil Publishing, 2013), která se stala bestsellerem a podkladem pro jeden z nejúspěšnějších TED talks všech dob. V roce 2014 pak vydal druhou úspěšnou knihu Leaders Eat Last (Lídři jedí poslední, Jan Melvil Publishing, 2015).

Lídři, kteří se chtějí zlepšit, by si podle něho měli uvědomit následující širší souvislosti komunikace.

1. Komunikace není jen to, co řeknete nebo napíšete

Veškerá rozhodnutí a činy lídrů říkají zaměstnancům, co si o svých vedoucích mají myslet. Zvažte proto důkladněji, jaké signály mohou vaše činy vysílat. Nebojte se zeptat svých lidí. Umění naslouchat je také velmi důležité a vaši lidé je ocení.

2. Vaši lidé se potřebují cítit psychicky bezpečně

Dobrá komunikace lídra se zaměstnanci probíhá v krátkých, ale častých dávkách. Zaměstnanci ji potřebují k tomu, aby se v práci cítili bezpečně a mohli do ní dát vše, co mohou. Nejde o nic jiného než o vytváření pracovního prostředí, kde se lidé navzájem o sebe zajímají.

3. Zaměřte se na ty, kdo mají zájem

Jen zřídka se vám podaří získat pro váš nápad všechny. Samozřejmě vždy můžete upravovat způsob komunikace svého sdělení s ohledem na konkrétní příjemce, to však funguje jen do určité míry. Některé lidi zkrátka nepřesvědčíte a nemá cenu ztrácet s nimi čas. Zaměřte se na ty, kteří mají pro vaše inovace pochopení.

To je zákon rozšiřování inovací. Nezajímá mě většina, zajímají mě inovátoři a lidé schopní přijmout můj nápad hned v začátku. Pokud získám 15-18 % příznivců pro to, aby viděli věci určitým způsobem, dosáhnu bodu zvratu a všichni se přidají,“ vysvětluje Simon Sinek.

-kk-

Zdroj: Management Today - portál britského manažerského magazínu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Today