Se všemi se scházet nemůžete. Jak jim to ale říci?

Máte e-mail plný žádostí od dávných kolegů, známých či zcela neznámých lidí, kteří by vás rádi pozvali na kávu nebo vám osobně zatelefonovali, aby si s vámi mohli popovídat si o vaší práci a oboru nebo vám představit své služby? Pokud ve svém oboru teprve začínáte, pravděpodobně vás to bude těšit a rádi přijdete. Spolu s roky vašich zkušeností a úspěchů však příval podobných pozvánek poroste a kdybyste se měli sejít s každým, nedělali byste nic jiného. Pojďme se proto dnes podívat na to, jak správně posoudit, zda se s někým sejít či nikoli a jak vhodně odmítnout.

V případě blízkých přátel není moc o čem přemýšlet, podobně jako u lidí, které vůbec neznáte nebo s nimi máte špatné zkušenosti. Většina žádostí o setkání však přichází od lidí, s nimiž se nijak zvlášť vidět nemusíte, ale také je nechcete rovnou odmítnout. Pak zkuste následující doporučení publikovaná na serveru Harvard Business Review.

Požádejte o více informací

Chtějte vědět, proč konkrétně se s vámi dotyčný chce sejít. Pokud to nedokáže přesně vysvětlit, neztrácejte čas. Stačí, když mu na e-mail krátce odpovíte otázkou, čím mu můžete být prospěšní. Někdo už neodepíše a někoho můžete odkázat jinam.

Doporučte jiný zdroj informací

Pokud jste k danému tématu napsali článek nebo knihu, zveřejnili příspěvky na svém blogu nebo natočili videa, odkažte zájemce na tyto materiály s tím, že pokud budou mít i další otázky, mohou se na vás obrátit. Ozvou se vám už jen ti nejvytrvalejší.

Sejděte se na společenské akci

Nemáte-li čas na osobní setkání mezi čtyřma očima, sejděte se s více lidmi zároveň. Můžete buď uspořádat vlastní akci nebo se sejít na akci organizované někým jiným, na kterou plánujete jít.

Požádejte o odklad nebo rovnou odmítněte

Zeptejte se, zda je možné setkání odložit například o několik měsíců, až budete mít více času se dané věci věnovat. Neříkejte to však jen proto, abyste po uplynutí dané doby dotyčného opět odmítli. Pokud se z nějakého důvodu nechcete sejít, řekněte to rovnou a jasně. Poděkujte a omluvte se.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review