Ředitel Alibaba Group: Dobrý lídr rozhoduje, inovuje a hodně spí

Daniel Zhang je od roku 2015 výkonným ředitelem největšího čínského internetového prodejce Alibaba Group Holding, který patří k největším světovým společnostem v oboru e-komerce.

Úspěšně se mu daří globální expanze na poli prodeje čínského zboží zahraničním zákazníkům především prostřednictvím portálu AliExpress, ale také v oblasti cloudových služeb.

V čem konkrétně spočívá jeho úspěšný vůdcovský styl?

Ilustrační snímek

V článku pro server Fastcompany.com popsal Daniel Zhang šest přístupů k manažerské práci, které se mu v praxi nejvíce osvědčily.

1. Porady mají hledat nedostatky a jejich řešení

Porady jsou podle Zhanga jednou z nejhorších možností, jak sdílet informace. Trvá proto na tom, aby všichni účastníci měli a znali informace předem a na samotných poradách o nich mohli diskutovat s cílem najít slabá místa řešených věcí a zlepšit je.

Z každé porady vzniká zápis, jehož součástí je i seznam akčních kroků, které budou podniknuty na základě dané diskuse. Bez toho by porady vůbec neměly smysl.

2. Lídr se nesmí bát rozhodovat

Daniel Zhang se soustředí především na rozhodnutí, která za něj nikdo jiný udělat nemůže. Lídr podle něj musí mít odvahu rozhodnout, i když se jeho rozhodnutí může v budoucnu ukázat jako nedokonalé či dokonce špatné.

Zjistil jsem, že když učiníte rozhodnutí, je možné téměř vše – všechny cesty opravdu vedou do Říma. I když některé jsou hrbolatější. Zásadní je postupovat vpřed,“ píše Zhang.

3. Manažeři potřebují více možností rozhodovat

Většina rozhodnutí k akci přichází z první linie. Pokud by o všech krocích ve firmě mělo rozhodovat centrální vedení, přijde firma o mnoho příležitostí.

Manažeři podle Zhanga potřebují více prostoru k samostatnému rozhodování ve svých týmech. Pokud něco může být vyřešeno v rámci jediného oddělení, není třeba zapojovat další oddělení, kterých se daná věc netýká.

4. Nebojte se přijít s něčím zcela novým

Budoucnost nevzniká analyzování minulosti,“ upozorňuje Zhang. „Lídři se nesmějí bát zpochybňovat to, co si myslíme, že víme. Skutečná inovace nemá žádnou minulost, pouze budoucnost.

5. Nekoukejte jen na peníze a čísla

Pro Daniela Zhanga je nejdůležitějším měřítkem úspěchu pokrok, který se přenáší do každodenního provozu firmy. Trh má své výkyvy, které se projevují například změnami cen akcií, ale zásadní je dlouhodobá hodnota, kterou firma vytváří. Tu nelze vyjádřit jedním číslem.

6. Zajistěte si dostatek spánku

Mou největší konkurenční výhodou je pravděpodobně to, že dokážu usnout, ať se děje cokoli,“ uzavírá Daniel Zhang. Vypěstoval si schopnost usínat s probouzet se ve správný čas, aniž by potřeboval budík.

Každý lídr potřebuje dostatek kvalitního spánku, aby měl dost energie k rozhodování a plánování dalších kroků.

-kk-

Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Fast Company