Proč mlčí?

INNERGY, s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti INNERGY, s.r.o.

Vytisknout

Manažeři si často stěžují, že jejich lidé na poradách mlčí. Očekávají kreativní nápady nebo alespoň názory na aktuální dění, ale nabývají dojmu, že jejich podřízené nic nezajímá a nejsou schopni kreativního uvažování. Otázka zní: Kde je chyba? Jistě vás již správně napadá, že na straně manažera. Manažeři si totiž mnohdy neuvědomují, že příčinou mlčení jejich lidí je jejich vlastní chování.

Následující rady pocházejí z praxe americké konzultantky a autorky odborných knih Eriky Andersonové získané při koučování manažerů. Shrnula je na serveru Forbes.com.

Pozor na blesky z čistého nebe

Když přijdete na poradu se zcela novou informací a očekáváte okamžité reakce, nemůžete se divit, že nepřijdou. Většina lidí potřebuje chvíli času na vstřebání novinek, otázky a vytvoření názoru. Zkuste proto říkat svým lidem, co od nich chcete na poradě slyšet, předem. Dejte jim šanci zamyslet se nad danou věcí den či dva před konáním porady.

Přidávejte širší kontext

Když položíte nějakou otázku, vaši lidé by měli chápat, proč se na ni ptáte. Nestačí tudíž jen říci: „Co si myslíte o tom a tom?“ Je třeba doplnit, jaké máte s danou věcí další záměry a proč jsou pro vás odpovědi na tuto otázku důležité.

Pusťte ostatní ke slovu

Manažeři chybují také v tom, že svým lidem nedávají dostatečný prostor k vyjádření. Zeptají se sice na jejich názor, ale hned vzápětí začnou vysvětlovat ten svůj. Účastníci porad tak rychle získají dojem, že si jejich nadřízený nejlépe odpoví sám a nebudou se již pouštět do ničeho sami.

Neodrazujte negativitou

Často se stává i to, že manažeři hledají důvody, proč něco nepůjde. Jejich podřízení si pak brzy zvyknou, že nemá cenu přicházet s čímkoli novým. Prostě si počkají, až jim jejich šéf řekne, co mají udělat. To rozhodně neznamená, že byste měli se vším souhlasit, raději se naučte nesouhlasit tak, abyste ostatní neodrazovali. Nechte je domluvit a vždy nejprve řekněte, co se vám na jejich myšlence líbí. Až pak vyjádřete své obavy a diskutujte o možných řešeních.

Pracujte s myšlenkami svých lidí

Nikdo nechce ztrácet čas tím, že vám bude něco říkat, když se jeho nápady stejně nikdy nerealizují. Vaši lidé potřebují vidět, že jim nejen nasloucháte, ale že také jejich nápady použijete v praxi.

-kk-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace