Proč kupovat nové technologie, když je zaměstnanci nebudou používat?

Váš byznys má problém a vy vidíte, že by jej mohla vyřešit určitá technologie. Jak však zajistit, aby ji lidé opravdu začali používat? Stručné školení nestačí. Logika je důležitá pro rozhodování, při přesvědčování lidí však často nestačí. Aby se lidé začali chovat novým způsobem, je třeba víc.

Nákup softwaru je ta jednodušší část

Většina nákladů a selhání se objeví při implementaci. Jednoduše řečeno, vše jde jako po másle až do chvíle, než se do hry dostanou skuteční uživatelé.

Zde je příklad. Autor článku na webu management-issues.com jednou školil skupinu inteligentních a schopných profesionálů. Tématem byly virtuální porady. Mluvil o webkamerách. A protože své kurzy pořádá na dálku a právě přes webkamery, zeptal se také, jakou hodnotu v nich účastníci kurzu viděli.

Odpovědi, které dostal:

- Webkamera pomáhá přiřadit jméno k obličeji.

- Je to zajímavější a zábavnější, než jen koukat na prázdný monitor.

- Školení je méně formální a atmosféra je uvolněnější.

Pak následovala další otázka: Byl by dobrý nápad používat webkamery také pro kontakt se vzdálenými spolupracovníky a zákazníky?

Ti samí chytří a velmi kompetentní lidé odpovídali takto:

- Lidé chtějí používat kamery jen k tomu, aby si mohli ověřit, že jejich podřízení skutečně pracují.

-Webkameru pro práci na dálku nebudeme používat ani náhodou.

- Je to příliš komplikované.

- Nemáme na to vybavení (i když to bylo zcela zřejmě lživé tvrzení).

- Mí lidé by do toho nikdy nešli (a já se jich na to rozhodně ptát nebudu).

Takže tito profesionálové dobře vědí, jaké výhody webkamery přinášejí. Dokonce je částečně vidí jako součást mnoha nejlepších postupů. Žádná z jejich námitek však neměla co dělat s logickým zdůvodněním. Logiku pro toto rozhodnutí zcela zřejmě chápali, ale i tak je nechtěli zavádět.

Síla zvyku, priority (lidé si myslí, že mají lepší věci na práci, než učit se ovládat nový software) a společenské důvody (lidé se bojí, jak budou na webkamerách vypadat) se často spojí a přemohou finanční i logické argumenty. Stává se to až v příliš mnoho organizacích.

-jk-

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues