Připravit, pozor, výjimečná situace

Manažeři si v dnešní době musejí více než kdy jindy uvědomit nutnost řešení „výjimečných situací“ v životě svých zaměstnanců. Je třeba naučit se chodit na hranici osobního a pracovního života. Do roku 1990, kdy byl v USA přijat zákon o postižených osobách tzv. Americans with Disability Act (ADA), představoval osobní a pracovní život člověka dvě oddělené entity. Osobní problémy, jako jsou různé závislosti, duševní onemocnění, rodinné krize apod. nebyly považovány za oprávněná témata diskusí na pracovišti. Od té doby však stoupá míra kladení důrazu na rovnováhu v osobním a pracovním životě spolu s legislativními opatřeními.

Výjimečné události nejsou pouze novými výzvami pro management, jsou přímým testem vůdcovství v souvislosti s dopadem na zaměstnance i firmu. Pokud budou efektivně řešeny, posílí pouto mezi zaměstnavateli a zaměstnanci, zlepší retenci zaměstnanců, morálku i produktivitu práce. V opačném případě mohou výjimečné události rozložit celá pracoviště, poznamenat lidské životy i pověst firmy, vystavit firmu právní odpovědnosti. Výjimečné události jsou vždy mimořádné a nevyhnutelné, takže by se na ně manažeři měli připravit.

- Informujte a zahrnujte do výjimečné události ostatní. Důsledek takové události se nikdy netýká jen jednoho zaměstnance.
- Buďte pružní v otázce vnímání mezí. Při popisu svých zkušeností manažeři uznávají, že někdy je spolu se zaměstnanci třeba proniknout do neznámých emocionálních oblastí.
- Nechte se vést svými hodnotami. Při řešení výjimečných událostí je třeba zvážit vlastní hodnoty i hodnoty organizace.

-kk-

**Datum vydání:** VI/2004
Zdroj: HBS Working Knowledge - kolekce nejnovějších manažerských trendů z Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje HBS Working Knowledge