Prezentujeme: Jak nezklamat publikum

Jak by se měl prezentující chovat k těm, kterým prezentuje? Měl by jim v prvé řadě vše usnadnit tím, že svou prezentaci srozumitelně strukturuje. Nikdy by po publiku neměl chtít víc, než kolik je schopno unést. Také by měl své publikum respektovat, ujistit se, že umí ovládat dálkové ovládání a že ví, kde je vypínač světla. To jsou takové základní povinnosti, tvrdí web presentationmagazine.com.

Struktura prezentace

Při prezentaci se musíte držet nějaké struktury. Vždy zajistěte, aby vaše publikum vědělo, o čem se bude mluvit v příštích minutách. Hned na začátku jim řekněte, co od vás uslyší a co jim to přinese. To je obzvláště důležité tehdy, když se ve své prezentaci dotknete hned několika témat.

Nechcete někoho překvapit a zmást. Nejdřív proto vždy ukažte slide, na kterém je název daného tématu. Udělejte to pokaždé, když se k dalšímu, novému tématu dostanete. Chvilku počkejte, abyste dali publiku šanci tuto změnu strávit. Potom pokračujte k dalšímu slidu a můžete začít mluvit. Publikum už bude připraveno.

Vzájemný respekt

Publikum vás sleduje jen proto, že jim to za to stojí. Respekt a pozornost by však měly být vzájemné – vždy se ke svým posluchačům chovejte zdvořile. Například pokud zpozorujete, že se nudí, je na čase zamyslet se nad tím, co jim říkáte. Je to vaše chyba, nesmíte obviňovat posluchače samotné. Možná to někdy není přímo vaše chyba, ale je vaší povinností a zájmem prezentovat tak, aby se bylo na co dívat.

Časový rozvrh a agenda

Agenda a úvodní obrazovka patří k sobě. Obojí vám pomůže informovat publikum o tom, co jim vaše prezentace přinese a o čem to vlastně celé bude. Sladíte tak jak očekávání, tak duševní postoj, který si publikum utváří ještě před začátkem prezentace.

Více čtěte v článku Co musí obsahovat první slide vaší prezentace a v naší rubrice Prezentační dovednosti.

-jk-

Zdroj: Presentation Magazine - portál věnovaný prezetacím a veřejnému vystupování
Zobrazit přehled článků ze zdroje Presentation Magazine