Předejděte syndromu vyhoření

INNERGY, s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti INNERGY, s.r.o.

Vytisknout

Manažeři, podnikatelé a vůbec vy všichni, kteří při své práci nesete na svých bedrech velkou odpovědnost za odvedený výkon, jste dennodenně vystavováni velkému stresu. Nadměrná psychická a emocionální zátěž mnohdy způsobí syndrom vyhoření, který další pracovní nasazení zásadně utlumí. Zdravá strava, přiměřený pohyb a spánek jsou bezpochybně dobrými radami. Co dalšího však může zamezit totálnímu vyčerpání? Server Open Forum tuto otázku zodpovídá deseti radami.

1. Odhalte příčiny vyhoření

Vysoké ambice nutí některé lidi nadměrně přetěžovat svůj organismus ve snaze dokázat sobě i ostatním svou nepostradatelnost. Poznání faktorů, které tzv. „burnout syndrom“ způsobují, vám jistě napomůže mu do budoucna předejít.

2. Meditujte

Meditace je zdroj znovunabyté energie. Potlačte předsudky a vyhraďte si čas na pravidelnou relaxaci, která posílí vaši schopnost zůstat v pohodě i ve stresu. Vyzkoušejte nějaký relaxační program.

3. Uvědomte si své priority

Uvědomte si, že nadměrným pracovním úsilím mohou trpět jiné složky vašeho života. Jste si jisti, že chcete budovat kariéru na úkor vlastního zdraví nebo rodiny? Nebylo by lepší, kdyby skvělé pracovní výsledky byly jen odrazem kvalitního života, který vedete?

4. Sebereflexe je důležitá

Některé příčiny vyhoření souvisí s podvědomou potřebou cítit se důležitě. Úspěch je ale často spojen s vysokou pracovní aktivitou, kvůli které pak vedete hektický život. Naučte se ovládat a poznejte, kdy je čas se uvolnit.

5. Nezanedbávejte věci, které vás činí šťastnějšími

Příčiny stresu jsou u každého jiné. Může být způsoben také nedostatkem aktivit, které jsou pro náš pracovní výkon důležité. Chybí vám více kreativity nebo chvilka o samotě na přemýšlení? Změňte to!

6. Zlepšete svůj projev

Jste roztržití, hluční nebo jednáte ukvapeně? Takové neproduktivní pracovní chování je jednou z příčin syndromu vyhoření. Není lepší si vypsat pár stručných bodů, než zavoláte nebo si lépe promyslet další kroky?

7. Poznejte spouštěče vašeho vzteku

Odvádíte skvělé výsledky, ale přesto stále cítíte napětí nebo vztek? Možná se kvůli práci nestíháte starat o domácnost, vidět se s dětmi nebo přáteli. Uvědomte si příčiny vaší nelibosti a zjednejte nápravu.

8. Začněte ráno správným krokem

Ranní sprcha, přečtení novin u snídaně nebo bezcílné brouzdání na internetu. Vytvořte si každodenní rituál, který vás správně naladí na celý den.

9. Buďte všímaví

Jedním ze způsobů jak vyváznout z destruktivního obětování se pro svou práci, je všímavost. Buďte vnímaví ke své osobě, ostatním lidem i k okolí, kde pracujete. Pokud vám chybí reflexe z vlastního i okolního prostředí, jak si chcete udržet vlastní rovnováhu v životě?

10. Otestujte se

Zjistěte, jaká je možnost, že se u vás projeví burnout syndrom. Jedním z nástrojů je MBI test (Maslach Burnout Inventory). Díky výsledkům můžete přijmout opatření dříve, než se u vás příčiny vyhoření vůbec objeví.

Pociťujete příznaky nadměrného stresu? Už jste je začali řešit?

-bn-

Zdroj: OPEN Forum - americký server sdružující komunitu malých a středních podnikatelů
Zobrazit přehled článků ze zdroje OPEN Forum

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace