Pravda o Beaujolais Noveau

*Beaujolais Noveau* je jedním z největších vinařských svátků na světě. Každým rokem, vždy *třetí čtvrtek v listopadu*, je celkem ve sto devadesáti zemích zahájen prodej nového vína vyrobeného v roce sklizně. Žádná jiná vinařská oblast neprožívá takové šílenství. Možná si myslíte, že tento den je božím dárkem pro celou oblast, ale je zlatým dolem pouze pro jednoho člověka. Ten člověk je takzvaný *král Beaujolais*. Jeho impérium obsahuje téměř celé Beaujolais a odpovídá za zhruba 10% vína odcházejícího ze všech sklepů Beaujolais. Je to *Georges Duboef*, kdo se zasloužil o obrácení Beaujolais z odrůdy Gamay na obřad podzimu. Mezinárodní věhlas Beaujolais bude mást studenty marketinku příštích generací. Kampaň Nového Beaujolais začala v roce 1985 a původně se zdála být mistrovským kouskem. Od Tokia po New York začala soutěž, kdo první otevře láhev Nového Beaujolais. Stejně populární byly tyto bakchanálie v restauracích a hospodách, ještě větší úspěch to byl na úrovni maloobchodu, zvláště v USA.

Ačkoliv se víno prodává rychle a show pokračuje, mánie je na odlivu a bylo by fér říci, že kampaň udělala Beaujolais více škody než užitku, zvláště v USA. Narozdíl od Francouzů, kteří vědí, že Beaujolais je více než jen Nouveau, Američané kromě fenoménu Nouveau o Beaujolais nemají ponětí. Šílenství přivedlo mnoho spotřebitelů k přesvědčení, že Beaujolais se má vypít do konce podzimu, že Nouveau je jediné hodnotné pití a Duboef je jediné jméno, které má význam. Pravda je – Nouveau je nejhorší víno v hierarchii Beaujolais! Jinak má Beaujolais 10 premier crus prvotřídní kvality, oblast se chlubí řadou zručných vinařů s vynikajícími víny.

-ba-
Zdroj: Víno.cz - Obsáhlý průvodce světem vína a vinařství.
Zobrazit přehled článků ze zdroje Víno.cz