Praktická lekce z leadershipu: Jak přesvědčit šéfa

Ilustrační snímek

Máte určitý nápad, v němž spatřujete přínos pro vaši práci a firmu, ale nedaří se vám přesvědčit vašeho šéfa? Na tom není nic neobvyklého. Spoustě lidí se to děje každý den a mnozí z nich mají odvahu vytrvat. Věří, že to, co navrhují, je správné nejen pro ně, ale i pro okolí. Nemají strach otevřeně mluvit se svými nadřízenými a pokud jej mají, snaží se mu čelit. Právě těmto lidem se říká lídři – a je úplně jedno, na jaké konkrétní pozici ve firmě pracují.

Pokud i vy chcete zapracovat na svých vůdcovských dovednostech v komunikaci s nadřízenými, připravili jsme pro vás výtah z článku Karin Hurtové, který byl zveřejněn na serveru humancapitalleague.com. Karin Hurtová je zkušená manažerka, která působila téměř 20 let na vedoucích pozicích v oblasti obchodu, zákaznických služeb a lidských zdrojů v globální technologické společnosti Verzion. V posledních letech se věnuje rozvoji leadershipu ve vlastní společnosti Let's Grow Leaders a také psaní a veřejnému vystupování na toto téma. Publikovala knihu s názvem Overcoming an Imperfect Boss.

Pokud váš šéf argumentuje, že potřebuje více informací, má jiné priority, je pod velkým tlakem nebo že má také své šéfy, Karin Hurtová doporučuje následující strategický postup, jak jej přesvědčit.

1. Zajistěte soukromí

Abyste mohli svého šéfa přesvědčit, potřebujete klidné místo, na kterém nebudete rušeni. Konfrontovat nadřízeného před ostatními zaměstnanci nebo jeho kolegy není dobrý nápad.

2. Omezte emoce

Podpořte své argumenty svým nadšením, nikoli však bouřlivými výlevy emocí. Nepřesvědčíte ani srdceryvným příběhem, chce to zachovat chladnou hlavu.

3. Dobře se připravte

Nevyjednávejte bez přípravy. Snažte se shromáždit co nejvíce čísel a příběhů, které podpoří vaše argumenty. Snažte se zjistit, jak se na váš nápad dívají jiní zainteresovaní lidé.

4. Řekněte vše, co chcete říci

Z jednání se šéfem byste neměli odcházet s pocitem, že jste toho měli říci víc. Řekněte vše, co jste si připravili o tom, proč je váš nápad důležitý. Začněte vlivem na zisk firmy.

5. Poslouchejte a poděkujte

Věnujte plnou pozornost názoru, který vám šéf řekne. Snažte se dozvědět, co všechno stojí za jeho rozhodováním. Dopřejte si malou pauzu, než odpovíte. Nezapomeňte poděkovat za vyslechnutí a zdůraznit, že si ceníte zpětné vazby.

6. Nevzdávejte se

Pokud hned napoprvé neuspějete, požádejte o příležitost přinést ještě více podkladů. Vypracujte grafy, předložte obrázky, najděte ještě více příběhů a porovnání s tím, co dělají ostatní.

7. Získejte si podporu

Najděte si sympatizanty, kteří vás podpoří, ideálně někoho z financí. Ty pak můžete přivést s sebou na další jednání se šéfem. Obecně se snažte lidi kolem sebe přesvědčit, že má smysl, aby říkali šéfovi, co si myslí.

-kk-

Zdroj: Human Capital League - online komunita pro profesionály v oblasti řízení lidí
Zobrazit přehled článků ze zdroje Human Capital League