Porada není divadlo jednoho herce

Porady většinou ničeho nedosáhnou, dominuje-li diskusi jeden člověk. Jak se toho vyvarovat?

- Předem si určete „mluvky" a připravte se na ně. Pomůže vám to zvolit takový styl vedení porady, který umožní účast nejen těm nejhlasitějším.

- Na začátku porady zajistěte pravidla. Ujistěte se, že každý bude moci sdělit své stanovisko, než začne hovořit někdo jiný. Zajistěte souhlas pro toto pravidlo a zdůrazněte, že je v průběhu porady budete uplatňovat.

- Na začátku porady upozorněte na problém. Může být velmi užitečné nahlas upozornit na důsledky jednání, v němž nebudou mít všichni stejný prostor.

- Navrhněte proces rovných příležitostí k vyjádření. K opomíjení některých účastníků dochází nejčastěji při otevřené diskusi. Tomu se vyhnete například tím, že všechny požádáte, aby svou myšlenku napsali na lístek a lístky všech pak vyvěsíte na tabuli. Můžete také vznést otázku a každému dát 5 minut, aby na ní odpověděl. Další možností je rozdělit účastníky do menších skupin.

- Zajistěte prostor expertům. Odborníci na řešené téma mají tendenci více se prosazovat, když cítí, že mají větší znalosti nebo dovednosti než ostatní. Navrhněte proto proces se specifickým časovým ohraničením,v jehož rámci bude možné sdílet jejich znalosti.

- Praktikujte veřejné naslouchání. Zaznamenávejte, co kdo řekl, abyste jasně viděli, kdo měl prostor. Pokud se někdo bude opakovat, ukažte na tabuli, že již o tom mluvil.

- Prosazuje základní pravidla. Jakmile se dohodnete na pravidlu poskytování prostoru všem, je v pořádku, když okamžitě zasáhnete v případech, kdy získáte pocit, že je toto pravidlo porušováno. Chovejte se jako zrcadlo celé skupiny a ukazujte jí její vlastní chování.

- Uznejte všechny příspěvky. Vyzývejte k postupnému sdílení názorů tak, že tišší jedinci dostanou slovo jako první.

- S dominantními jedinci si promluvte o přestávce. Buďte slušní a nejednejte na základě emocí. Vysvětlete jim, že prostor je třeba zajistit všem.

- Zajistěte mluvným pozornost. Zajistěte mluvným jedincům střed pozornosti. I když to vypadá kontraproduktivně, funguje to.

-kk-

Zdroj: Management Today - portál britského manažerského magazínu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Today