Ovlivňování: Několik tipů, které fungují

Máte cíl. Víte, čeho chcete dosáhnout. To je dobré. Nyní však musíte ještě uvážit lidský faktor. Abyste přesvědčili ostatní, že do toho mají jít s vámi, musíte si získat jejich podporu – a zde je možné využít několik zkratek.

Pokud potřebujete přesvědčit celou skupinu lidí, ujistěte se, že aspoň jeden člověk v dané skupině s vámi bude rychle souhlasit. Přesvědčit ostatní pak už nebude takový problém. Proto může být dobrý nápad pobavit se nejdříve s určitým jednotlivcem a až poté oslovit celou skupinu. To je první rada webu management-issues.com. Pojďme se podívat na další.

1) Konzistence

Lidé chtějí mít image někoho, kdo se chová konzistentně a racionálně. Proto se tak snaží prezentovat. Poté, co vám něco odsouhlasí, budou mít tendenci si toto rozhodnutí podržet i v budoucích jednáních. Jakmile jsme něco odsouhlasili, chceme se toho zkrátka držet.

2) Moc zdvořilosti – a výhoda pozice experta

Pokud vás osoba, se kterou mluvíte, nechce urazit nebo vás dokonce vnímá jako experta v dané oblasti, bude se snažit s vaším stanoviskem spíše souhlasit než vám oponovat.

3) Reciprocita

Když s vámi někdo nesouhlasí, jsou i jiné možnosti, než se začít hádat nebo vypočítávat argumenty podporující váš názor (což často také připomíná spíše zmíněnou hádku). Nemusíte se ani urazit a odejít. Vždy totiž můžete využít reciprocitu.

Zamyslete se nad lidmi, které chcete přesvědčit. Snad pro ně můžete něco udělat. Anebo rovnou zkuste svůj počáteční požadavek trochu nadsadit, abyste měli kam ustoupit.

Pamatujte: Na integritě záleží

Některé lidské tendence můžete využít, abyste dotyčné dostali na svou stranu. Také je můžete zmanipulovat. Pokud však lidi zmanipulujete k něčemu, co pro ně nebude dobré, můžete naprosto zničit jakoukoli důvěru, která mezi vámi je. Když se to stane, vaše pozice lídra bude mnohem složitější.

-jk-

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues