Otevřené dveře nestačí. Otevřete také oči a uši

INNERGY, s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti INNERGY, s.r.o.

Vytisknout

Manažer, který chce svým lidem dát najevo, že za ním mohou kdykoli přijít se svými názory či pracovními problémy, často říká: „U mě máte dveře otevřené.

Ve skutečnosti tím však dává najevo, že pokud s ním chce někdo řešit ožehavé záležitosti, musí za ním přijít a vstoupit do jeho teritoria. Říká tím také, že on (často na rozdíl od podřízených) má dveře, které si může zavřít, kdy uzná za vhodné.

Manažerům zkrátka často uniká, jak náročné může pro podřízené být skutečně za nimi přijít a řešit problematické věci. Podřízení, kteří se odváží přijít, jsou navíc mnohdy po zásluze potrestáni.

Jak tedy efektivněji dosáhnou toho, aby k vám vaši spolupracovníci byli otevření?

Server Harvard Business Review doporučuje manažerům, aby si nejprve položili následující otázky. Ukáží vám, zda svým chováním sami nezavíráte druhým ústa.

Opravdu vás zajímají názory druhých?

Připusťte si, že vám v naslouchání může bránit ego. Zaměřte se na to, kterým názorům a datům nasloucháte, a které naopak máte tendenci nevnímat.

Jak moc se lidé kolem vás bojí za vámi přijít?

Začněte tím, že budete pozorovat sami sebe, jak přirozeně reagujete, když za vámi někdo přijde s problémem. Každému se někdy stane, že mu ujedou nervy. Pokud však chcete, aby k vám ostatní byli nadále otevření, veřejně se omluvte.

Co víte o politických hrách ve vaší firmě?

V každé organizaci jsou lidé, kteří se snaží za každou cenu zavděčit nadřízeným. Budou vám říkat pouze to, co chcete slyšet, což je nebezpečné. Musíte se naučit chápat, proč s vámi někteří lidé mluví jen o určitých věcech a proč o jiných mlčí.

Znáte nepsaná pravidla komunikace s ohledem na postavení lidí ve firmě?

Každý v organizaci patří do určité škatulky – ředitel, žena, nováček, prodejce apod. S ohledem na tyto škatulky se pak utvářejí pravidla, kdo může mluvit a komu bude nasloucháno. Zkuste se více dívat kolem sebe a odhalit, kdo do jaké škatulky patří. Teprve pak můžete tento stereotyp nabourat.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace