Opáčko z pozitivní zpětné vazby

Ilustrační snímek

Pokud je chválení lidí za dobrou práci tak jednoduché, jak všichni říkají, proč se tedy nepoužívá v každodenní praxi? Skutečnost je taková, že řada manažerů neví, jak správně předávat pozitivní zpětnou vazbu. Často si navíc myslí, že zaměstnanec automaticky pozná, kdy odvedl dobrou práci, a není tudíž třeba mu to říkat. I když každý manažer prochází školeními komunikace a zpětné vazby, často končí u toho, že podřízeným řekne maximálně: „Dobrá práce, děkuji.“ A to je málo. Připomeňme si tedy, že zpětná vazba musí být okamžitá a specifická. Následující opáčko na téma, jak poskytovat pozitivní zpětnou vazbu, zveřejnil server US News.

1. Chvalte konkrétní chování

Oslovte zaměstnance jménem a popište konkrétní činnost, za kterou mu chcete poděkovat. Čím konkrétnější budete, tím lépe.

2. Nechvalte jen výsledky, ale i snahu

Když můžete pochválit konkrétní výsledky, je to ideální. Nepodceňujte však ani snahu, chvalte chování, které chcete vidět i nadále.

3. Pochvalte vliv daného chování na vás či na firmu

Zaměřte se na konkrétní osobní přínosy chváleného chování. Zmiňte, jak vám dotyčný usnadnil práci a jasně řekněte, že chcete, aby v daném chování nadále pokračoval.

4. Chvalte co nejdříve

Není důvod na něco čekat. Čím déle budete otálet se zpětnou vazbou, tím více si zaměstnanci budou myslet, že jejich snahu přehlížíte. Dávejte si však pozor také na to, abyste nechválili příliš často. Příliš častá chvála je nejen podezřelá, ale také brzy zevšední.

5. Snažte se chválit všechny

Nevybírejte si žádné oblíbence, snažte se povzbuzovat všechny. Chválit nemusíte jen své podřízené. Vyjadřujte pozitivní zpětnou vazbu i směrem ke kolegům a nadřízeným. Bude-li upřímná, bude i upřímně přijata.

-kk-

Zdroj: U.S. News & World Report - americký web věnovaný vzdělávání, zdraví, financím a kariéře
Zobrazit přehled článků ze zdroje U.S. News & World Report