Obstojí manažeři v nové éře podnikání?

Nové století je zároveň novou érou v podnikání. Úspěšní manažeři se snaží přehodnotit stávající metody řízení a přizpůsobit se novým příležitostem a případným omezením. Situace na pracovišti je oproti dřívějšku poměrně nejistá, a to i pro vedoucí pracovníky. Mnoho firem eliminovalo pozice středního managementu, které nevytvářely hodnoty. Znalosti a zkušenosti z předchozích let již nestačí, protože ve světě obchodu a podnikání došlo k závratným změnám. Jmenujme několik hlavních:
* Ryze domácí firmy jsou téměř vzácností – většina firem se globalizuje a snaží se expandovat.
* Jednotlivá průmyslová odvětví se přestala zaměřovat v první řadě na produkty, ale na poskytování služeb.
* Zákazníci, stejně jako zaměstnanci firem, jsou velmi různorodí.
* Normy kvality, které byly dříve běžné pouze pro luxusní zboží, se nyní očekávají od všech výrobků a služeb.
* Klade se důraz na partnerské vztahy firem v hodnotovém řetězci.

Uvedené změny kladou zvýšené nároky na manažery. K výraznému posunu došlo v hierarchii společností – spíše než vztah nadřízený-podřízený se zde uplatňuje týmová spolupráce odborníků. Manažeři mají dnes spíše za úkol pomoci svému týmu v dosažení stanoveného cíle, a nikoli řízení a kontrolu jejich práce.

Často používané přirovnání firmy k dobře fungujícímu stroji je v současné době také nepoužitelné. Jednotlivé části stroje vykonávají přesně načasované neměnné činnosti, což se o jednotlivých zaměstnancích ve stále se měnícím prostředí rozhodně říci nedá. Právě tento stereotyp má za následek chyby manažerů při řízení vztahů se zaměstnanci, dodavateli a obchodními partnery.

Článek dále zmiňuje problematiku odměňování zaměstnanců a motivace jednotlivců i pracovních týmů. Manažeři si musí vizuálně představit vztahy ve firmě i mimo ni a vztah své firmy k ostatním článkům hodnotového řetězce.

**Datum vydání:** IV/2002

Zdroj: Financial Times - portál předního britského deníku Financial Times
Zobrazit přehled článků ze zdroje Financial Times