Nezdařená prezentace? Není proč se hroutit

Pečlivě jste si připravili prezentaci pro své nadřízené a podle svého názoru jste ji i dobře přednesli. Řekli jste vše podstatné a neudělali žádnou větší chybu. Z reakcí posluchačů je však zřejmé, že nejsou spokojeni. Nejspíš očekávali něco jiného. Po chvíli ticha vám to sami řeknou a možná si u toho ani nebudou brát servítky. Co teď? Rady, jak tuto situaci zvládnout v klidu a profesionálně, přinesl server fastcompany.com.

Soustřeďte se na svůj dech

Kontrolujte své emoce. Rozčílit se můžete později. Teď musíte poslouchat a snažit se pochopit, proč s vámi nejsou nadřízení spokojeni. Neskákejte jim do řeči. Pomoci vám může jednoduché dechové cvičení. Při výdechu počítejte do čtyř a pak se znovu krátce nadechněte. Zklidníte tak sami sebe i druhé.

Hledejte skutečnou příčinu neúspěchu

Nezabývejte se otázkou, co jste řekli špatně. Většinou nepůjde o detaily samotné prezentace, ale o nepochopení širšího úkolu nebo cíle. Zamyslete se, čeho jste chtěli dosáhnout a zda se to slučuje s prioritami posluchačů. Poté, co si vyslechnete kritiku, vyjádřete vlastními slovy, kde si podle této zpětné vazby myslíte, že jste udělali chybu. Obě strany si tak ujasní, co je třeba napravit.

Nepřemýšlejte o kritikovi, ale o obsahu kritiky

Možná vás kritizuje někdo, koho si nevážíte, nebo je to někdo, kdo o dané věci ví jen velmi málo. Snažte se však oprostit od osoby kritika a snahy porozumět důvodům jeho chování. Neberte kritiku osobně a soustřeďte se na obsah kritikova sdělení, ze kterého se můžete poučit.

Udělejte změny

Pokud chcete, aby se negativní zpětná vazba neopakovala, nedejte k tomu příležitost. Na příštím vystoupení pro stejné posluchače zapracujte všechny připomínky. Upravit jen některé detaily nestačí, přistupte k celé věci úplně znova. Ukažte, že jste se poučili.

-kk-

Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Fast Company