Není selhání jako selhání

INNERGY, s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti INNERGY, s.r.o.

Vytisknout

Selhání nemusí být vždy špatná věc. Neúspěchy jsou přirozenou součástí života a dochází k nim dnes a denně. Pomáhají nám najít správné způsoby, jak jednat příště. Důležité je však pochopit rozdíl mezi nesystematickými selháními, která nás nemusejí až tak znepokojovat, a systematickými selháními, která vyžadují zásadní změny v našem chování.

Neodstraníme-li způsoby chování, které vedou k systematickým selháním, budeme selhávat pořád. V zajímavém článku se serveru Harvard Business Review o tom píše profesor psychologie a marketingu z texaské univerzity Art Markman.

Čím se liší nesystematická a systematická selhání?

Příkladem nesystematického selhání může být situace, kdy promeškáte hovor s klientem, protože vám do toho přijde důležitá porada. Jindy zase nemůžete jít na poradu, protože se objeví jiná urgentnější záležitost. I to je nesystematické selhání. Příčinou je nejčastěji to, že v daném okamžiku máme málo času, energie nebo peněz, abychom zvládli udělat vše, co chceme udělat. Tato selhání nám pomáhají najít rovnováhu mezi tím, co chceme, a tím, co je reálné.

K systematickým selháním dochází tehdy, pokud chceme dosáhnout určitého cíle, ale nejsme toho dlouhodobě schopni. Ať už se snažíme o cokoli, příčinou systematických selhání je většinou kombinace tří následujících faktorů.

1. Přirozeně upřednostňujeme krátkodobé potřeby před dlouhodobými úkoly. Věnujeme se zkrátka tomu, co je akutní, a dlouhodobé cíle odkládáme. Lidé, kteří dokáží plnit své dlouhodobé cíle, si rozvrhují pravidelné časové bloky, kdy na těchto cílech budou pracovat.

2. Většinou jako první děláme to, co je nejjednodušší, nikoli nejdůležitější. Velkou roli v tom hraje i pracovní prostředí. Když například máme neustále zapnutý e-mail, raději odpovídáme na nedůležité zprávy, než abychom pracovali na důležité prezentaci. Pracovní prostředí by mělo být uzpůsobeno tak, aby nám neustále připomínalo naše priority.

3. Cítíme potřebu pracovat stále více hodin, abychom zvládli více práce. To je ale chybná představa. Je třeba lépe využít běžnou pracovní dobu.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace