Nejlepší manažeři jsou Američané. Proč?

Mezinárodní tým vědců věnoval poslední desetiletí výzkumu nejlepšího světového manažerského stylu. Iniciativa s názvem World Management Survey nakonec dospěla k výsledku, že nejlépe řízeny jsou americké firmy. Informovali o tom její vedoucí představitelé na serveru Harvard Business Review.

Tým tvořený výzkumníky, kteří působí na London School of Economics, Harvard Business School, Stanford University a ve společnosti McKinsey & Company vytvořil nástroj pro měření manažerských postupů při řízení provozu, sledování cílů a řízení lidí. Na jeho základě vzniklo celkové manažerské skóre více než 10 tisíc firem ve 20 zemích světa. Vznikla tak i první globální databáze manažerských postupů.

Američané vedou díky řízení lidí

Ukázalo se, že organizace s lepším managementem výrazně předhánějí hůře organizované konkurenty. Mezi firmy s nejlepším managementem se hned za americké řadí japonské, německé a švédské firmy. Nejhůře jsou na tom naopak brazilské, čínské a indické firmy. V každé zemi jsou nicméně špičkové firmy. Naopak i v USA je 15 % firem, které kvalitou svého managementu nedosahují ani průměru indických a čínských firem.

Americké firmy předhánějí ostatní zejména díky kvalitnímu řízení lidí. Nejrychleji za posledních pět let sice vzrostla kvalita manažerských postupů v čínských firmách, přesto zde však stále dochází například k případům, kdy manažeři a zaměstnanci nemluví stejným jazykem, a jejich vzájemná komunikace je tudíž velice náročná.

Nelze sice konstatovat, že by se všechny firmy světa měly stát více „americkými“, přinejmenším by se však měly inspirovat u nadnárodních společností s americkými vlastníky. Napříč všemi odvětvími působnosti platí, že nejlepších výsledků dosáhnou ty firmy, které dokáží nejlépe ocenit talentované pracovníky.

Bližší informace k výsledkům výzkumu přinášejí stránky worldmanagementsurvey.org.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review