Nebojte se nesouhlasit s nadřízenými

Ilustrační snímek

Strach z nesouhlasu s někým, kdo má vyšší pravomoci než my, je přirozený. Lidské tělo je zkrátka naprogramováno tak, že se snažíme vyhýbat situacím, které by nám mohly ublížit. To však neznamená, že bychom měli mlčet a souhlasit s návrhy svých nadřízených jen proto, že se obáváme negativních důsledků projevení nesouhlasu. Pokud jste přesvědčeni, že něco, co navrhuje váš šéf, nebude fungovat, neměli byste se ptát, zda o tom mluvit, nebo ne, ale jak o tom mluvit tak, aby to přineslo užitek oběma stranám.

Na problém vyjadřování nesouhlasu s nadřízenými se nedávno zaměřila autorka oblíbených manažerských tipů na serveru Harvard Business Review Amy Gallo. Radí držet se následujících kroků.

Zvažte skutečná rizika

Opravdu budete propuštěni nebo se z vašeho šéfa stane váš doživotní nepřítel, pokud si dovolíte nesouhlasit? Pravděpodobně ne. Důsledky mohou být mnohem závažnější, pokud se neozvete. Zároveň však dobře zvažte načasování. Nemusíte svůj nesouhlas vyjadřovat hned. Možná budete potřebovat shromáždit více informací nebo si o tom nejprve popovídat s kolegy. Možná také bude vhodnější, když si s nadřízeným popovídáte jen mezi čtyřma očima.

Ujasněte si společný cíl

Dříve, než vyjádříte svůj nesouhlas, byste si měli uvědomit, jaký společný zájem se svým nadřízeným máte. Na tomto zájmu postavte svůj názor. Bezprostředně před tím, než řeknete, že nesouhlasíte, požádejte nadřízeného o svolení, zda můžete vyjádřit svůj nesouhlas. I když to může znít divně, psychicky to pomůže oběma stranám. Důležité je mluvit klidně a nedat na sobě znát strach nebo nechuť mluvit.

Vyjádřete svůj názor

Začněte tím, že svými slovy shrnete, co navrhl váš nadřízený. Ukažte, že mu rozumíte, ale že máte jiný názor. Při vyjadřování svého názoru si však dávejte pozor na hodnoticí výrazy jako „krátkozraký“, „špatný“ nebo „naivní“, které by si váš nadřízený mohl špatně vyložit nebo vzít osobně. Soustřeďte se na fakta. Zdůrazněte, že vyjadřujete svůj názor, nikoli jedinou možnou pravdu. Buďte otevřeni další diskusi.

Respektujte autoritu nadřízeného

Nezapomínejte na to, že konečné rozhodnutí zůstává na nadřízeném. Svou řeč zakončete tím, že je na vašem nadřízeném, aby se rozhodl správně. Dáte tím najevo, že jednak respektujete jeho autoritu a jednak zdůrazníte, že nadřízený má možnost volby.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review