Naučte se říkat "ne"

Každý má rád lidi, kteří na vše odpovídají slůvkem „ano“ – stále se usmívají, mají křepký krok, vytvářejí pozitivní ovzduší a jsou zábavní. Bohužel, někdy je třeba odpovědět ne. Málokdo však má v oblibě posly špatných zpráv, zamračené a pochmurné. Ale negativní odpověď nemusí být vždycky sdělována jako rána osudu – může prostě vyjadřovat vaše stanovisko, myšlenky a požadavky podané profesionálním a čestným způsobem.

Pokud musíte někomu sdělit něco nepříjemného, měli byste tak učinit osobně a nejprve jej upozornit, což mu umožní se na situaci trochu emocionálně a psychicky připravit. Buďte rozhodný, čestný a neodsuzujte. Mělo by být jasné, že vaše „ne“ znamená skutečně to, co obvykle tento slovní druh vyjadřuje. Nemělo by tedy říkat „možná, nejsem si jist...“ Pokud jste žádání o něco, co se neshoduje s vašimi morálními či etickými zásadami, nemusíte se cítit povinni vyslovit svůj úsudek, prostě jen odpovězte: “Ne, nebyl bych spokojen, kdybych vám vyhověl či Díky za důvěru, ale rozhodl jsem se nepřijmout atd.“

Pokuste se najít určité pozitivní jádro věci. Ne každá zamítavá odpověď může být adekvátní – některé nadělají více škody než užitku, většinou jde použít mírnějších slov. Než skutečně vyslovíte své „ne“, zvažte všechny klady i zápory, které bude vaše odpověď mít – tím získáte odstup a nadhled. Jestliže mají ostatní pochybnosti o správnosti vašeho stanoviska, vyslechněte také jejich mínění.

**VIII/2002**
Zdroj: The CEO Refresher - americký server věnovaný managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje The CEO Refresher