Mýty strategického uvažování

Strategické myšlení znamená schopnost rozhodovat, do kterých příležitostí investovat čas, peníze a úsilí, a do kterých nikoli. Je to schopnost vybrat klíčové činnosti, na které se zaměřit v konkrétní oblasti a ostatní upozadit nebo zcela opustit. Zní to poměrně jednoduše, ale skutečnost je taková, že v rámci strategického uvažování přetrvávají zbytečné mýty. Na tři z nich nedávno upozornil Nick Tasler na serveru Harvard Business Review.

1. mýtus: Strategické myšlení je o produktivitě

Produktivita je o dokončování úkolů. Strategické uvažování je o tom, jak správně dělat správné věci,“ vysvětluje Nick Tasler. Kdo chce opravdu strategicky uvažovat, musí být připraven opustit rozdělanou práci, pokud se ukáže, že není strategicky důležitá. A musí to být schopen vysvětlit i ostatním, kteří dané věci věnovali hodně času, energie a často i peněz.

2. mýtus: Všechny projekty jsou důležité

Zkuste si napsat seznam všech projektů, na kterých v týmu pracujete a označit ty, které považujete za nedůležité. Většina týmů při tomto cvičení nedokáže škrtnout žádný projekt, neboť „důležité“ jsou v určitém ohledu všechny. Debaty o důležitosti jsou tudíž zbytečné. Jako lídr týmu se zaměřte na strategický přínos jednotlivých projektů pro firmu.

3. mýtus: Strategické myšlení je pouze teorie

Strategické uvažování není jen záležitost, která končí ve vaší hlavě, když přemýšlíte. Musí na něj navazovat strategické jednání, konkrétní činnost.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review