Myslíte si, že nejste kreativní? Mýlíte se

Image Lab s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti Image Lab s.r.o.

Vytisknout

„Heuréka!“ vykřikl Isaac Newton nad svým objevem gravitačního zákona. Možná máte pocit, že všechny ty úžasné inovace, které se odedávna ve světě objevují, musí být dílem jen geniálních lidí. A co když se mýlíte? Každý pokrok, byť jen malý se může zrodit v hlavě kohokoliv z nás, stačí jen odhalit pravou podstatu vzniku kreativity. Server Open Forum spolu s Davidem Burkusem, autor knihy The Myths of Creativity, uveřejnil článek, který objasňuje některé mýty, kterými je schopnost kreativního myšlení opředena.

Burkus na základě nejnovějšího výzkumu objasňujícího, jak kreativní jedinci a společnosti uspívají, přišel na několik poznatků, které si protiřečí s populárními přesvědčeními týkajících se kreativity.

Mýtus brainstormingu

Mnoho lidí si spojuje kreativitu s generování velkého množství nápadů. Fakt, že velká většina těchto nápadů je zcela nepoužitelných, je sekundární. Kreativita vyžaduje více, než jen rychlé generování nápadů. Jedná se o proces generování, zlepšování, testování a další modifikace až do chvíle než dostaneme akceschopnou myšlenku.

Mýtus originality

Originalita neznamená přicházet na stále nové a nové nápady, které tu ještě nebyly. Pravdou je, že kreativní nápady nejsou o nic víc než jen kombinací starších myšlenek. Henry Ford nevynalezl automobil ani montážní linku a Coca Cola také vlastně vznikla omylem. Nápady, které jednou neuspěly, nemusejí přijít vniveč. Zkoušejte kombinovat různé možnosti a uvidíte, co z toho vznikne.

Mýtus heuréky

Kreativita není náhlým zábleskem mysli, která je doménou pouze určitých jedinců. Inovativním nápadům předchází určitá doba tušení, během které výsledná myšlenka postupně krystalizuje v mysli. Je to také otázkou zkušeností a znalostí problematiky, která umožňuje vidět věci z vícera úhlů a detailů.

Mýtus jedinečného talentu

Když se řekne Thomas Edison, koho si představíte? Zaneprázdněného vědce, který sám otročil ve své pracovně, aby nakonec oslnil celý svět vynálezem žárovky? Pravdou je, ale on sám ani tak nevylezl žárovku, jako spíše transformoval tento produkt pro potřeby komerčního trhu. Navíc jen málokdy pracoval bez svého týmu vědců. Takže kdo je tady génius teď?

Proč máme tak rádi vlastní nápady a jsme skeptičtí vůči nápadům ostatních?

Máme pocit, že dokážeme rozpoznat geniální myšlenku ve chvíli, kdy je předložena, avšak pravdou je, že máme vrozenou předpojatost vůči novým kreativním nápadům. Inovace, to je něco nového a užitečného, avšak každý jedinec zaujímá určitý status quo a posuzuje věci z pohledu, který je mu doposud známý. Kvůli tomuto tak nevědomky myšlenky ostatních často odsuzujeme. Jakmile sami přemýšlíme nad nápady, jsme v lepším postavení, vycházíme z toho, co je nám známé a dokážeme lépe pracovat se zkreslením.

Kreativita vskutku není mysteriózní pojem, který je výsadou vybraných jedinců. Disponujeme jí každý z nás. Někteří méně, pravda, ale přesto všichni máme potenciál vytvářet skvělé nápady a průlomové inovace. Je důležité pouze přijít na ten správný postup.

-bn-

Zdroj: OPEN Forum - americký server sdružující komunitu malých a středních podnikatelů
Zobrazit přehled článků ze zdroje OPEN Forum

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace