Můžete si dovolit přátelit se se svým týmem?

Ilustrační snímek

Odpovědět na tuto otázku není zas tak jednoduché. Být manažerem – lídrem, který je vzorem pro ostatní, a manažerem – kolegou, který navazuje přátelské vztahy, může být ošemetné… Kariérní konzultantka Jennifer Winterová nedávno publikovala poutavý článek na serveru The Daily Muse, ve kterém doporučila tři užitečné rady, jak si udělat přátele na pracovišti z pozice manažera.

1. Zůstaňte nonšalantní

Na vrcholu se můžete cítit občas poněkud osamělí zvláště, když vidíte, jak vaši podřízení společně míří na oběd nebo mají naplánovaný večerní program. Navazování přátelství může být pro manažera útěchou, každopádně je nutné zachovat si určitý odstup.

Jestliže jste v manažerské roli krátce, můžete mít tendenci „potěšit“ vaše nové podřízené. Samozřejmě, že si přejete, aby vás měli rádi. To je přirozené. Představte si ale situaci, kdy se najednou ocitnete ve stavu (a že se tak určitě stane), kdy prostě musíte vést, prosazovat politiku, diskutovat nad výkonem, provádět roční hodnocení a podobně. Vaši zaměstnanci budou zmatení, že se z přátelského kolegy najednou stal nesmlouvavý manažer.

K neformálním vztahům přistupujte nenuceně. Vybírejte si okamžiky nebo události, kdy dáte najevo přátelská gesta, ale snažte se je omezovat například na krátké zábavné povídání. Udržíte si tak vztahy s vaším týmem, zároveň však neztratíte vaši tvář lídra.

2.  Přátelství je dlouhodobý závazek

Může přijít doba, kdy získáte pocit, že váš vztah se zaměstnancem by měl postoupit na další úroveň - přátelství. V některých případech vám to může vyjít. Nastávají však i situace, kdy se vám to proklatě rychle vymstí.

Jestliže jste se svým týmem právě odvedli skvělou práci, určitě to chcete pořádně oslavit. Nějaké ty neformální akce už máte společně za sebou, takže z dobré vůle pozvete celý tým na šťastnou hodinku po práci do baru a navazování přátelství může začít. Každopádně záhy zjistíte, že tak jak se rozvinul váš vztah, tak pracovní výkon konkrétních lidí naopak klesá.

Přátelství je běh na dlouhou trať, raději své podřízené zařaďte na čekací lhůtu pro přátelství a vybírejte si jen ty, kteří se vám skutečně osvědčí jako charakterní osoby.

3. Připravte si krizový scénář

I přes výše uvedené tipy může vaše přátelství s kolegy selhat. Je moudré se tedy připravit i na tuto situaci. Zkuste si s kolegou, se kterým si plánujete neformálně tykat, projít veškeré možné trapné nebo katastrofické situace, jež by mohly nastat. Můžete vymyslet krizový scénář? Projděte otevřeně veškeré situace, které by vaší pozici nebo jeho mohly ohrozit. Díky tomu si pak navíc můžete včasně uvědomit a vyvarovat se katastrofám ještě než přijdou.

Funguje na vašem pracovišti přátelství a respekt jako dokonalá choreografie anebo tančíte medvědím krokem do propasti?

-bn-

Zdroj: The Muse - americký web s tipy pro rozvoj kariéry a dlouhodobý profesionální růst
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Muse