Kritizovat v soukromí není vždy nejlepší

Ilustrační snímek

Někdo z vašich kolegů nepodává takové výsledky, jak by měl, a brzdí tím týmový výkon. Vezmete si jej tedy stranou a v soukromí mu dáte najevo svou nespokojenost. Uvažujete obdobně v takových situacích? Pak jednáte stejně jako valná většina manažerů. Je to ale opravdu správné řešení? Proč a jak může kritika zaměstnance odděleně od ostatních pokazit práci celého týmu řešil na svých stránkách server The Conference Board.

Správně fungující tým je takový, jehož členové jsou nejen propojeni a spoléhají na sebe navzájem, ale svým dílem také odpovídají za společnou práci celého kolektivu. Jestliže jednoho pracovníka v soukromí pokáráte, protože se nechce negativně vyjadřovat před celým týmem, dáte mu tím najevo, že není zodpovědný vůči ostatním, ale vůči vám stejně jako zbytek týmu. Vnitřní soudržnost týmu se tak rozpadne a budou spoléhat na vás místo na sebe navzájem. Možná si myslíte, že zodpovědnost leží jen na vašich bedrech, ale je toto určitě správná cesta?

Nechte tým, ať si problém vyřeší sám za sebe

Pokud tento týmový řetězec narušíte s cílem napravit vzniklé potíže, můžete ve skutečnosti přivodit ještě horší scénář. Nakonec budete řešit, čí vina to vlastně byla, jestliže odpovědnost je mezi členy vzájemně provázána. Jste si jistí, že to chcete? Pokud je třeba zasáhnout, nastavte opatření vztahující se k celému týmu a nesnažte se měnit jen jeden článek. Přimějte ostatní v týmu, aby se vyjádřili sami ke kolegovu problému a nečekali na vás. Společné porady jsou správné místo k takové diskuzi a vy ji budete jen usměrňovat.

Chcete-li vést skvělý tým, kde členové řeší vzniklé problémy sami a efektivně, je třeba nastavit potřebné kroky k tomu, jak se vypořádat se zodpovědností vůči ostatním. Dejte ostatním najevo, že odpovědnost neleží na vás a diskutujte o tom, jak je důležité se moci spolehnout na jiné a jak to ovlivňuje týmové výsledky i vztahy. Zjistěte, jak je na tom váš tým se vzájemnou odpovědností nyní a co případně potřebuje k tomu, aby fungovala lépe. Potřebují více informací o podniku? Naučit se lépe komunikovat nebo více ujištění od ostatních? Výborných výsledků lze dosáhnout pouze s týmem, kde členové otevřeně komunikují a poskytují si vzájemně zpětnou vazbu. Vědí to i vaši pracovníci?

-bn-

Zdroj: The Conference Board - Human Capital Exchange - portál organizace The Conference Board
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Conference Board - Human Capital Exchange