Koučujte sami sebe

Koncepce koučování existuje již po staletí, ačkoli hodnocení účinnosti záleží většinou na nepodložených důkazech, neboť neexistuje vhodný objektivní rámec, který by úspěšnost změřil.

V praxi se však objevuje také další problém – nemožnost nalézt schopného kouče. Je proto vhodné zvážit, do jaké míry by manažeři s trochou představivosti mohli být schopni koučovat sami sebe.

Ilustrační snímek

Článek na toto téma publikoval server clomedia.com.

Práce kouče v podstatě obnáší snahu dostat z klienta to nejlepší a současně mu umožnit vždy hrát hlavní roli. Otázkou pro každého, kdo uvažuje o koučování sebe sama, je, zda má nezbytnou sebekázeň, aby seděl na dvou židlích zároveň.

Koučování se vždy přirovnávalo k cestování do zahraničí na vlastní pěst, spíše než k cestě s delegátem. Být zcela nezávislý vyžaduje tudíž mnohem hlubší přípravu. Jako výchozí bod pro sebekoučování je třeba vzít v úvahu dva aspekty: změnu příběhu a dovednostní matici.

Změna příběhu

Vyžaduje širší úhel pohledu na věc na základě vašeho současného stavu a rozhodování o tom, kde byste v ideálním případě chtěli být. Co považujete za úspěch jak v osobním, tak v profesionálním životě?

Zároveň je třeba zmírnit vaše ambice smyslem pro realitu. Pouze minima cílů se podaří dosáhnout skrze nereálně optimistické představy.

Dovednostní matice

Jakmile máte jasný cíl, musíte přemýšlet o tom, jaké znalosti a dovednosti potřebujete pro jeho dosažení. Typy potřebných dovedností pro vaši práci se budou lišit v závislosti na pozici v hierarchii firmy.

Chcete-li se ohodnotit, použijte stupnici znalostí 0 až 4, ve které 0 znamená nezkušenost a 4 znamená maximální získanou odbornost v dané oblasti. Poté budete muset ověřit svou vlastní intuici tím, že se poradíte s dalšími lidmi, na jejichž názor se můžete spolehnout.

-bn-

Zdroj: Chief Learning Officer - americký časopis a server pro manažery vzdělávání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Chief Learning Officer