Koučování není všelék. Kdy udělá více škody než užitku?

Pro využití koučovacího přístupu manažera k zaměstnancům platí stejné pravidlo jako pro většinu seriózních činností – buď pořádně, nebo raději vůbec. Koučování může pomoci vyřešit celou řadu problémů, v některých pracovních situacích je však nevhodné.

Manažer si například může myslet, že by koučování mohlo pomoci jeho lidem, ve skutečnosti je to ale on sám, kdo by potřeboval kouče. Jeho vlastní manažerský styl mu totiž znemožňuje, aby někoho úspěšně koučoval.

Pak také existují situace, kdy manažer nemá žádné problémy se svým stylem řízení, které by mu bránily v koučování podřízených, i kdyby se však snažil sebevíc, koučování není správným řešením. Pokud v takovém případě zvolíte koučování jako nástroj pro dosažení změny v chování zaměstnanců, může to naopak celou situaci ještě zhoršit.

Kdy byste tedy na koučování měli zapomenout?

Ilustrační snímek

Server Clomedia.com upozornil na následující čtyři případy chování manažerů, kteří by potřebovali svého vlastního kouče, aby jim pomohl odhalit a překonat jejich manažerské nedostatky. Pro koučování podřízených nejsou ti praví.

1. Manažeři, kteří jen rozdávají příkazy

Jste-li ten typ manažera, který raději vše dělá sám a chce mít plnou kontrolu nad postupem práce a rozhodováním podřízených, pak nejste vhodný kouč. Naopak byste kouče potřebovali sami.

2. Manažeři, kteří odmítají nové věci

Manažer, který nepodporuje kreativitu, zpomaluje tempo změn a brzy přichází o nejlepší lidi. Pokud vaši lidé mají pocit, že jejich nápady jsou zbytečné, protože je stejně neposloucháte, koučink s tím nic neudělá. I v tomto případě jste tím, kdo by potřeboval kouče, vy.

3. Manažeři, kteří nemají rádi lidi

Myslíte si, že vaši lidé jsou líní, aniž byste se snažili zjistit, co ve skutečnosti stojí za jejich problémy s pracovní výkonností? Pak se pravděpodobně bojí cokoli vám říkat. Snažit se je koučovat by bylo zbytečné. Zkuste sami vyhledat kouče a zapracovat s ním na svém stylu řízení.

4. Manažeři, kteří vše vědí

Typickým představitelem tohoto typu manažera je nově povýšený specialista, který se dostal na vyšší místo díky svým odborným znalostem a dovednostem. V manažerské roli se však chová stejně jako dříve, což nevede k úspěšným výsledkům. I jemu by pomohl kouč, nikoli to, kdyby on sám koučoval své nové podřízené.

Server Clomedia.com dále upozornil na následující situace, kdy koučink nemůže dobře dopadnout, i když manažer skvěle ovládá koučovací přístup a má tu nejlepší vůli pomoci svým lidem.

1. Pracovník neví, co má dělat

Jestliže někdo neví, jak začít a úspěšně dokončit určitý úkol, více než koučink mu pomůže trénink nebo praktická ukázka ze strany manažera. Manažer by měl jasně vysvětlit, co od pracovníka chce a případně mu popsat první kroky, které doporučuje udělat. Zaměstnanec by mu pak měl zopakovat, na jakých krocích se právě dohodli.

2. Manažer se začne chovat jinak bez vysvětlení

Když se manažer rozhodne, že začne uplatňovat koučovací přístup v řízení týmu, měl by o tom své lidi informovat. Žádná změna by neměla být překvapením bez vysvětlení.

Aby koučink mohl být úspěšný, potřebuje si manažer získat důvěru podřízených k tomuto způsobu řízení. Musí mít skutečný zájem rozvíjet své lidi, vést je ke změně uvažování a podporovat je v praktické realizaci změn.

-kk-

Zdroj: Chief Learning Officer - americký časopis a server pro manažery vzdělávání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Chief Learning Officer