Kdy zpětná vazba škodí

Smyslem zpětné vazby je pomáhat zlepšovat výkonnost druhých. Nejde jen však o to, sdělit zpětnou vazbu, ale také o to, sdělit ji správným způsobem. Pokud se totiž vyjádříte nevhodně, můžete naopak přispět k ochromení výkonnosti těch, kterým jste chtěli pomoci. Jak ale poznat, že vaše zpětná vazba škodí?

Následující praktické tipy publikoval uznávaný odborník na psychometrické testování Tomas Chamorro-Premuzic – profesor organizační psychologie na University College London a nově jmenovaný výkonný ředitel společnosti Hogan Assessment Systems – na serveru Harvard Business Review.

1. Nepomáháte druhým lépe pochopit sebe sama

Čím méně schopní jsme, tím méně jsme si toho vědomi. Lidem kolem vás tedy prospěje, když je upozorníte na jejich nedostatečné výkony. Efektivní zpětná vazba by měla ukazovat rozdíl mezi tím, jak člověk vidí sám sebe a jak jej vidí ostatní. Neefektivní zpětná vazba říká jen to, co už víme.

2. Nesdílíte kritiku

Samozřejmě, že kladná zpětná vazba se sdílí snadněji. Kritika je však ve skutečnosti užitečnější. Pokud nevíme, co děláme špatně, nemáme žádnou motivaci to změnit. Firmy by se měly více zaměřit na poskytování negativní zpětné vazby a školit manažery, jak to dělat efektivně.

3. Vaše zpětná vazba je nepodložená

Zpětná vazba poskytovaná manažery by měla vycházet z empiricky měřitelných dat o výkonnosti. Jeden z nejefektivnějších způsobů zlepšování výkonnosti je poskytování informací a koučování na základě výsledků 360stupňové zpětné vazby.

4. Nevyprávíte příběh

Samotná data nestačí. Zpětná vazba by neměla být jen popisná (např. „Máte problémy s určováním priorit.“). Měla by vysvětlovat způsoby chování na konkrétních příkladech (např. kdy došlo ke špatnému výběru priorit, jaké to mělo důsledky a jak se tomu příště vyhnout) .

5. Chybí vám osobní přístup

Při sdílení zpětné vazby není důležitý váš styl komunikace, ale styl příjemce vaší zpětné vazby. To, jak přijme vaše sdělení, hodně záleží na osobnosti. Manažeři by proto měli znát své lidi a přizpůsobovat komunikaci s nimi jejich osobnostním rysům.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review