Kdy je telefon stále ještě k telefonování?

Mobilní telefony jsou dnes počítače, jejichž prostřednictvím můžeme dělat věci, které ještě před nedávnem byly nemožné. Můžeme si posílat zprávy s lidmi z celého světa v reálném čase. Když něco nevíme, stačí vzít telefon a okamžitě si najdeme odpověď na internetu.

To všechno zvyšuje produktivitu. Na druhou stranu nás však tytéž mobilní telefony okrádají o čas a produktivitu naopak snižují.

Nebudeme zde rozebírat čas, který lidé ztrácejí kvůli tomu, že na mobilech hrají hry nebo řeší soukromé záležitosti na sociálních sítích. Zaměříme se na zásadní funkci telefonu, na kterou se v poslední době poněkud zapomíná – na telefonování.

Místo telefonování, k němuž jsou telefony primárně určeny, se lidé stále častěji vymlouvají, že neradi telefonují nebo dokonce mají strach telefonovat. Poslat zprávu je jednodušší, ale efektivnější jen někdy.

Některé záležitosti je stále vhodné řešit právě telefonicky. Pokud je budete řešit textovými zprávami nebo na sociální síti, pouze ztratíte čas a nakonec stejně budete muset zatelefonovat.

Kdy tedy neztrácet čas jinou formou komunikace a raději rovnou zavolat?

Ilustrační snímek

Na následující případy, kdy je nejvhodnější a také neproduktivnější zatelefonovat, upozornil server Time Management Ninja.

1. Jasné sdělení

Pokud máte někomu vysvětlit přesné instrukce, jak něco dělat, je vhodnější vysvětlit je slovně. Písemná komunikace může být matoucí. Totéž platí v případech, kdy řešíte věci, do nichž jsou zapojeny emoce.

2. Osobní záležitosti

U ničeho, co napíšete a někomu pošlete, nemůžete mít jistotu, že se to nedostane na veřejnost. Samozřejmě je zde také riziko, že vaše sdělení nebude správně pochopeno. Osobní a zvláště citlivé záležitosti je proto vhodné řešit telefonicky.

3. Urgentní záležitosti

Pokud je třeba něco řešit ihned nebo o něčem důležitém informovat, zvedněte telefon. Nikdo neocení, když mu pět minut před začátkem mimořádné porady pošlete zprávu, které si nevšimne.

4. Kritika a další negativní sdělení

Písemně byste neměli sdělovat nic negativního. Příjemce totiž z textu nepozná tón sdělení ani váš dobrý záměr. To může zajistit jen osobní rozhovor.

5. Složité sepisování

Neztrácejte čas sepisováním dlouhých zpráv, když je mnohem jednodušší a časově méně náročné zatelefonovat a zprávu předat slovně. Když s někým mluvíte osobně, také můžete lépe odhadnout, že vám porozuměl.

-kk-

Zdroj: Time Management Ninja - praktické tipy pro řízení času
Zobrazit přehled článků ze zdroje Time Management Ninja