Kdopak by se networkingu bál

Schopnost navazovat vztahy a komunikovat s lidmi je jedním ze základních předpokladů úspěchu v jakémkoli byznysu. Tzv. networking, neboli budování kontaktů, však není jednoduchý. Ne každému je příjemné vstoupit do místnosti plné cizích lidí a začít konverzovat. Článek proto radí, jak překonat základní překážky úspěšného budování kontaktů.

- Váhavý postoj k mluvení s cizími lidmi. Od dětství se učíme, že mluvit s cizími lidmi může být nebezpečné. V byznysu je to však příležitost, jak získat zájem a podporu pro vaše výrobky a služby. Pokud budete mluvit jen s lidmi, které již znáte, přijdete o možnost navázat nové vztahy a získat hodnotné smlouvy. Začněte proto pracovat na tom, abyste se nepříjemného pocitu z nových lidí zbavili. Před každou společenskou událostí si stanovte cíl. Rozhodněte se, kolik nových kontaktů chcete navázat a s kým chcete mluvit. Připravte si konverzační témata k prolomení ledů a otázky, které udrží hovor v chodu.

- Chybějící formální představení. Je mnohem jednodušší navázat nový kontakt, pokud vás někdo představí. Když však na to budete čekat, nemusíte se seznámit s nikým. Musíte se proto naučit sami přicházet k novým lidem, představit se a začít hovor. Dejte lidem vědět, kdo jste a proč jste na dané akci. Zároveň jim poskytněte důvod, aby se o vás více zajímali.

- Strach, že budete působit vlezle. Neobávejte se zbytečně. Pokud budete otevření, přátelští a ukážete zájem, lidi to neodradí. Nebuďte ale agresivní a vybírejte si přístupné lidi – ty, kteří stojí sami nebo konverzují ve skupinkách po třech a více. Dvojice hovořících lidí není vhodná, jelikož může jít o čistě soukromou konverzaci. 

- Strach, že se druhým nebudete líbit. Vždy existuje riziko, že nebudete někoho zajímat, a tudíž s vámi nebude chtít mluvit. To se stává. Neměli byste si to brát osobně.

- Nepochopení vašeho záměru. Zejména ženy se často obávají, aby jejich snaha o navázání profesionálních kontaktů nebyla vykládána jako flirtování. Předcházet tomu lze profesionální prezentací, vhodným oblečením a hovorem o obchodu.

-kk-
Zdroj: American Psychological Association - portál Americké psychologické asociace
Zobrazit přehled článků ze zdroje American Psychological Association