Každodenní vůdcovský chléb: motivy, prostředky a příležitosti

INNERGY, s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti INNERGY, s.r.o.

Vytisknout

Přestaňte myslet na strategické výhody a naučte se milovat každodenní interakce se zaměstnanci. Čtenáři manažerské literatury se neustále zabývají hledáním podstaty vůdcovství, stanovováním vizí a podobně. Na každodenní vůdcovskou roli však zapomínají. Stačí přitom chápat své motivy, prostředky a příležitosti.

Motivy se rozumí přání a energie, emoční vklad do jednání. Prostředky označují vaše dovednosti potřebné k vedení ostatních. Příležitostmi jsou pak momenty, kdy můžete propojit své motivy a prostředky při vedení.

- Motiv. Prvním krokem k vyjasnění vašeho motivu při vedení je sdílení myšlenek s těmi, na kterých závisí vaše práce. Měli by znát kontext a důvody vašeho jednání i to, jak se do vašich akcí zapojit. Motiv souvisí s vaší emoční energií, tedy tím, jak cítíte, že je něco důležité. Projevuje se ve vašem chování. Pokud se nikdy nezeptáte okolí, jak toto vnímá, děláte velkou chybu. Okolí pak začne předpokládat, že vás jeho názor nezajímá nebo se sami nedokážete zeptat. Není třeba, abyste hned uměli všechno výborně. Naopak se ptejte a učte.

- Prostředky. Pokud chcete zjistit, jak vaše vůdcovské schopnosti vnímají druzí, vyhledávejte zpětnou vazbu. Vůdce musí zvládnout řadu různých druhů chování v oblasti řízení změn, budování a udržování vztahů, využívání odborných znalostí, rozhodování, sebeřízení, komunikace, přizpůsobivosti nebo vzdělávání. Jestliže na tomto nebudete pracovat, omezujete své prostředky a nemůžete být efektivní při konkrétních situacích, které mohou nastat. Obohacujte rejstřík svých prostředků tím, že se budete zajímat o nejlepší možné postupy a názory druhých na vaše jednání.

- Příležitost. Příležitosti vždy leží před vámi. Musíte si jich pouze všimnout. Své vůdcovství můžete ukázat například tehdy, když jste svědky konfliktů, přijde-li za vámi zaměstnanec s problémem, ozve se nespokojený zákazník nebo vám někdo jednoduše „hraje na nervy“.

Každodenní vůdcovské výzvy pomáhají učit se, rozšiřovat váš potenciál a zdokonalovat vaši organizaci.

-kk-

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com
Štítky: Vedení lidí

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace