Jak zorganizovat interní školení, aby bylo skutečně efektivní

Zaměstnanci vaší firmy jsou studnicí unikátních a hodnotných vědomostí. Právě proto jsou interní školení tak důležitá. Společnosti, které předávání know-how mezi svými zaměstnanci podceňují, často nedovedou maximálně využít potenciálu svých pracovníků. Když totiž ve firmě neprobíhá interní předávání informací, klíčové znalosti a dovednosti se postupně stanou výhradou jen několika málo lidí a efektivita a produktivita firmy jako celku pak není ani zdaleka taková, jaká by mohla být. Jak ale vypadá efektivní interní školení? A jakých principů se musíte držet, když je chcete zorganizovat?

Ilustrační snímek

Vybírejte mentory a školitele nejen podle jejich znalostí, ale především podle jejich měkkých dovedností

Jak uvádí Entrepreneur.com, interní školení může mít řadu podob. Od mentoringu, přes workshopy, přednášky, prezentace, až po dlouhodobé školicí programy. Pro úspěch školení je klíčový správný výběr vhodných školitelů. Ty vybírejte nejen podle seniority a jejich znalostí, ale především i podle jejich měkkých dovedností, komunikačních schopností a celkové ochotě předávat informace dál.

Nezapomínejte školit školitele

Před samotným zahájením interního školení je nutné ty, kteří toto školení budou vést, dobře seznámit s cíli dotyčného školení a s tím, co se vlastně od nich očekává. I sebeschopnější pracovník může pohořet, když se bude své znalosti snažit předávat. Proto je nutné si školitele nejdříve vyškolit, a to klidně i pomocí externích koučů.

Interní školení by vždy mělo mít formu oboustranného dialogu

Interní školení by nemělo být jednostranné. Neměl by to být dialog vševědoucího školitele, který svá moudra předává méně schopným kolegům. Snažte se do školení vždy zapracovat prvky dialogu. A pamatujte, že i zkušený pracovník v role školitele se může od svých „žáků“ mnohé naučit. A že firma jako celek z interního školení nejvíce těží ve chvíli, kdy informace a učivo proudí oběma směry.

Zajistěte, aby školené dovednosti byly co nejvíce praktické a týkaly se konkrétních situací ve vaší firmě

Interní školení má oproti externímu tu nesmírnou výhodu, že jeho obsah můžete přímo napojit na konkrétní situace a zkušenosti ve vaší firmě. Zapojujte proto do školení konkrétní příklady či případové studie z praxe.

Nezapomínejte, že školení musí být zábavné, aby bylo efektivní

Stejně jako u jakéhokoliv druhu školení platí i u toho interního, že musí být zábavné. Jinak nikdy nemůže mít kýžený efekt. To neznamená, že školitel musí hrát roli komika, který vypráví vtipy. Ale znamená to například, že do školení můžete zakomponovat prvky hry. Tak, aby obsah i forma samotná byly pro účastníky zajímavé.

 

-mm-

 

Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com