Vybírejte mentory a školitele nejen podle jejich znalostí, ale především podle jejich měkkých dovedností
Jak uvádí Entrepreneur.com, interní školení může mít řadu podob. Od mentoringu, přes workshopy, přednášky, prezentace, až po dlouhodobé školicí programy. Pro úspěch školení je klíčový správný výběr vhodných školitelů. Ty vybírejte nejen podle seniority a jejich znalostí, ale především i podle jejich měkkých dovedností, komunikačních schopností a celkové ochotě předávat informace dál.
Nezapomínejte školit školitele
Před samotným zahájením interního školení je nutné ty, kteří toto školení budou vést, dobře seznámit s cíli dotyčného školení a s tím, co se vlastně od nich očekává. I sebeschopnější pracovník může pohořet, když se bude své znalosti snažit předávat. Proto je nutné si školitele nejdříve vyškolit, a to klidně i pomocí externích koučů.
Interní školení by vždy mělo mít formu oboustranného dialogu
Interní školení by nemělo být jednostranné. Neměl by to být dialog vševědoucího školitele, který svá moudra předává méně schopným kolegům. Snažte se do školení vždy zapracovat prvky dialogu. A pamatujte, že i zkušený pracovník v role školitele se může od svých „žáků“ mnohé naučit. A že firma jako celek z interního školení nejvíce těží ve chvíli, kdy informace a učivo proudí oběma směry.
Zajistěte, aby školené dovednosti byly co nejvíce praktické a týkaly se konkrétních situací ve vaší firmě
Interní školení má oproti externímu tu nesmírnou výhodu, že jeho obsah můžete přímo napojit na konkrétní situace a zkušenosti ve vaší firmě. Zapojujte proto do školení konkrétní příklady či případové studie z praxe.
Nezapomínejte, že školení musí být zábavné, aby bylo efektivní
Stejně jako u jakéhokoliv druhu školení platí i u toho interního, že musí být zábavné. Jinak nikdy nemůže mít kýžený efekt. To neznamená, že školitel musí hrát roli komika, který vypráví vtipy. Ale znamená to například, že do školení můžete zakomponovat prvky hry. Tak, aby obsah i forma samotná byly pro účastníky zajímavé.
-mm-