Jak změnit něčí názor?

Vůdci jsou především lidé, kteří mění názory ostatních. To tvrdí harvardský psycholog *Howard Gardner* ve své nové knize Changing Minds. Zkoumá v ní síly v práci, když se mění názory, a jak tyto síly využít ke svému prospěchu. To, na co bychom pohlíželi jako na intuici, je daleko častěji postupný posun způsobený některým z následujících způsobů:

*Spojit se s publikem* – rezonance je sloučení příjemnosti a důvěryhodnosti. Příjemnost můžeme ovlivnit jen těžko, ale důvěryhodnost by měla být známkou každého efektivního vůdce. Když vás lidé budou mít rádi a důvěřovat vám, budou více nakloněni vám naslouchat.

*Vědět, proti čemu stojíte* – možná se snažíte představit nový vylepšený software, který nikdo nechce. Pro každého lídra je nezbytné, aby si byl vědom odporu. Znovu zformulujte choulostivé otázky a podporujte lidi, aby viděli změnu jako příležitost k učení. Buďte shovívaví, pokud věci nejdou hladce. A dělejte všechno, co chcete po ostatních.

*Nabízejte mrkev, ale opatrně* – udělování odměny za příslib podpory může fungovat, ale dejte pozor na falešnou loajalitu. Odměny zřídka změní názor trvale. Lidé se zpravidla vrátí ke svému dřívějšímu chování, když odměna pomine. Namísto uplácení vytvořte důkladné strategie a budujte dlouhodobě.

*Ubít logikou* – ačkoli odpor se odpor může topit v emocích, nakonec podlehne logickým důvodům a názorům. Předkládejte postupně své argumenty a buďte tak srozumitelní, jak to jen jde.

*Smíchání médií a časté opakování* – prezentujte své argumenty různými způsoby. Čím víc pojetí využijete, tím máte větší naději na úspěch. Můžete využít barevné grafy, zajímavé prostory apod.

-ba-
Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Fast Company