Jak zajistit, aby vaši pracovníci dlouhodobě neztráceli motivaci

Aby jakýkoliv tým fungoval efektivně, musí být jeho členové dostatečně motivovaní. Motivace zaměstnanců pak zdaleka není jenom finančním ohodnocení nebo odměnách. Jak vaše pracovníky namotivovat? A jak zajistit, že si motivaci dlouhodobě udrží a budou pracovat s radostí a efektivně? Zde jsou tři věci, které musíte pracovníkům poskytnout, aby s časem postupně neztráceli motivaci.

Když ponecháme stranou finanční ohodnocení pracovníků, zůstávají tři nejdůležitější věci, které se musí pracovníkům dostávat, aby si dlouhodobě udrželi motivaci. Jejich seznam přinesl server TED Ideas.

Prostor pro vlastní iniciativu

V prvé řadě musí mít pracovníci dostatečně velkou míru autonomie. Pokud je kdokoliv dlouhodobě vystaven mikro managementu a nemá možnost jakkoliv realizovat svoji kreativitu, vede to k nespokojenosti, vyhoření a pocitu frustrace. Motivace pracovníků je možné dosáhnout jenom tak, že jim necháte jistý prostor pro vlastní rozhodování a že jim svěříte určité individuální pravomoci.

Odborné znalosti a schopnosti

Aby se pracovník cítil namotivovaný, musí mít určitou víru ve své vlastní schopnosti a musí být přesvědčen, že je na dotyčnou oblast odborníkem a že tedy dovede skutečně přispět k řešení problémů, které řeší. Dlouhodobá motivace tedy vyžaduje i určitý profesní rozvoj, školení a vzdělávání, díky kterým pracovník nabírá zkušenosti a získává nové schopnosti a znalosti, které je pak schopen uplatnit ve své každodenní práci.

Smysluplnost práce a dobré vztahy na pracovišti

V neposlední řadě je pak nutné, aby zaměstnanec cítil, že jeho práce dává smysl. V ideálním případě byste tedy z pozice manažera měli pracovníkům pomoci najít si na své práci něco, co je baví a co pro ně má hlubší smysl. Stejně tak je pro motivaci zaměstnanců důležité mít dobré vztahy na pracovišti, a to jak se svým přímým nadřízeným, tak i s kolegy. Psychická pohoda, well-being, motivace a zdravé vztahy na pracovišti jdou ruku v ruce.

 

-mm-

Zdroj: TED.com - nezisková organizace zaměřená na podporu „myšlenek hodných šíření“.
Zobrazit přehled článků ze zdroje TED.com