Jak u členů vašeho týmu zvýšit emoční inteligenci

Emoční inteligence představuje schopnost vnímat své vlastní emoce a pracovat s nimi – a stejně tak i vnímat a pozitivně ovlivňovat emoce lidí kolem sebe. Čím vyšší emoční inteligenci vykazují členové jednoho týmu, tím lepší je jejich vzájemná spolupráce, pochopení, produktivita i odolnost vůči stresu a krizím. Jak u vašich podřízených emoční inteligenci zvýšit tak, aby váš tým skutečně využíval na maximum svůj potenciál? Zde je několik tipů.

Ilustrační snímek

Nechte pracovníky, aby se navzájem dobře poznali mezi sebou

Schopnost vnímat vzájemné emoce a reagovat na ně u podřízených podpoříte tím, že jim umožníte se navzájem dobře poznat. Nepodceňujte proto team-buildingové akce a podobné aktivity, které členům týmu umožní se naladit na stejnou vlnu a rozpoznávat u sebe navzájem změny v pocitech.

Sami o svých pocitech mluvte a vytvořte prostředí, kde se lidé nestydí diskutovat o emocích

Jak upozorňuje Harvard Business Review, emoční inteligenci u svých podřízených jen těžko rozvinete, pokud vy sami budete vůči otázkám psychologie a emocí uzavření. Jděte proto příkladem. Mluvte o svých pocitech a vytvořte takové prostředí, které je psychologicky bezpečné a kde je běžné mluvit o radosti a pozitivitě, ale i o frustraci, strachu nebo nejistotě.

Oceňujte podřízené za to, když se nebojí přiznat, že procházejí určitými emocemi

Naučit se vnímat a vyjadřovat vlastní emoce je prvním krokem k práci s vlastními emocemi i s emocemi lidí kolem sebe. Oceňujte proto veřejně, když se některý ze členů vašeho týmu nebojí o svých pocitech mluvit, a otevřený přístup vůči otázkám psychologie podporujte.

Naučte se své podřízené pozitivně motivovat

Ukažte členům svého týmu v praxi, jak lze člověka skrz emoce pozitivně motivovat. Chvalte je, podporujte je a představte jim určitou vizi úspěchu, ke které se mohou upínat. Když se naučíte své podřízené pozitivně motivovat, zvýšíte tak šance, že se i oni budou inspirovat a podporovat mezi sebou navzájem.

 

-mm-

 

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review