Jak "správně" propustit blízkého člověka

Ilustrační snímek

Nejen jako podnikatel, ale i jako vedoucí projektu nebo manažer týmu jednoho dne stanete před velmi obtížným úkolem – propustit člověka, který je vaším přítelem nebo je velice oblíben v kolektivu ostatních. Nemluvíme zde samozřejmě o případech, kdy se váš přítel dopustí jednání, na které nelze reagovat jinak než okamžitým vyhazovem. Ve všech ostatních případech se budete muset připravit na jednání, které nebude příjemné pro nikoho.

Jak to zvládnout? Populární bloggerka v oblasti HR Susan Lucasová, známá pod přezdívkou Evil HR Lady, píše: „Propustit někoho, koho máte rádi, není zas tak odlišné od propuštění někoho, koho rádi nemáte. Je to jen více bolestivé.“ Stejně jako v případě propouštění kohokoli jiného je tedy třeba dodržet tři základní pravidla.

1. Propuštění musí oznámit přímý nadřízený

Pouze v případě jeho náhlé smrti lze tuto povinnost delegovat na někoho nadřízeného (nikdy podřízeného). Nemáte-li na propuštění blízkého člověka žaludek, nemáte v manažerské funkci co dělat. Propouštění je součást vaší práce a vy se s ním musíte umět vyrovnat.

2. Zajistěte si přítomnost svědka

Propouštění bývá často velmi emotivní záležitost a vy budete potřebovat nezávislého svědka, který bude celý proces sledovat. Jako svědek může vystupovat manažer HR, jiný manažer na stejné úrovní řízení nebo váš nadřízený manažer. Nikdy si nezvěte za svědka kolegu propouštěného.

3. Neměňte důvody propuštění

Důvody, kvůli nimž chcete dotyčného propustit, je třeba mít řádně zadokumentované. Zaměstnanec by o nich měl již dříve slyšet v rámci hodnocení své výkonnosti či rozhovorů, které jste spolu vedli o možnostech jeho zlepšení. Nesnažte se uvádět nepravdivé důvody jen proto, že nechcete dotyčného zranit. Ublížilo by to vám i jemu.

Jaké jsou vaše zkušenosti s propouštěním blízkých lidí?

-kk-

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com