Jak se vypořádat s nepříjemným chováním kolegů během konferenčních hovorů?

Všichni už jsme možná tak trochu unavení z nekonečného sledu videohovorů a telefonátů, které jsou hlavními prostředky spolupráce v této době. Nerudnost některých kolegů tak může vyplout snadno na povrch.

Ilustrační snímek

Pokud jste se někdy ocitli v podobně nepříjemné situaci, kdy se některý ze členů týmu choval hrubě, zde je pár tipů, jak se s ní vypořádat.

Jasná agenda a moderátor

Diskutovat na dálku ve více lidech, kdy každý dostane příležitost vyjádřit se, nikdo neskáče do řeči a hovor plynule směřuje k cíli, je skutečné umění. Aby byla taková diskuze skutečně podnětná a neskončila patovou situací bez dořešení, je nutné nastavit si jasnou agendu s požadovanými výsledky, vlastníka diskuze a tým lidí, kteří chápou, že ne každý sdělí svůj názor předem nebo v průběhu, někteří dávají přednost shrnutí na konci. 

Moment ticha

Je to docela jednoduché – pozastavte se a zachovejte chvíli ticha, pokud diskuze směřuje špatným směrem. Okamžitě snížíte napětí ve skupině. Můžete si také pro podobné hromadné diskuze zvolit konkrétního maskota – klidně plyšovou hračku, k níž se v podobných situacích vždy obrátíte, nebo ji jednoduše položíte před kameru. Humor pomáhá odbourat vášně. Když to bude zároveň domluvený signál, který značí, že je čas postoupit v tématu dále, každý ve skupině s tím bude počítat.

Porozumění

Pokud je někdo natolik drzý, aby byl hrubý, přímá konfrontace situaci jen rozvíří. Snažte se nalézt porozumění jeho hněvu, ale nekonfrontačním způsobem. Zároveň jasně ukažte, že je tento způsob vyjadřování nepřijatelný. Používejte tedy jemný jazyk a vyhněte se tomu, aby se ocitli v koutě. Pokud to situaci neuklidní, zkuste odvrátit pozornost od agresora směrem k jeho oběti a věnujte jí pozornost.

Zkreslující faktory

Hrubost je o vnímání, kontextu a kultuře. Pokud vnímáte, že je někdo hrubý, musíte se pokusit pochopit proč. Například existují různé způsoby poskytování zpětné vazby mezi kulturami. Pokud mluvíte s kolegou nebo klientem z USA, Evropy nebo Asie, etiketa zpětné vazby je velmi odlišná. Virtuálními schůzkami se navíc ztrácí mnoho vizuálních podnětů a jemností kolem řeči těla a očního kontaktu. Příliš často se účastníci nedokáží podívat do objektivu a následně do vašich očí. To může způsobit řadu nedorozumění samo o sobě. Zachovejte klid, projevte empatii a dýchejte pomalu. Pokud se vám nějaké chování nezdá, zkuste se nejdříve zamyslet, zda za to nemohou jiné zkreslující faktory.

 

 

-bb-

Zdroj: Management Today - portál britského manažerského magazínu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Today