Jak se stát úspěšným vyjednavačem

Vyjednávání může být záležitostí obchodu se zákazníky, ale i běžné komunikace se zaměstnanci. Neexistuje přesný návod, jak se stát úspěšným vyjednavačem, základem však je usilovat o dosažení řešení, které bude přínosné pro obě strany. Vyjednavač by neměl být ani příliš agresivní ani příliš pasivní. Měl by se snažit dosáhnout rovnováhy.

- Určete si, čeho chcete dosáhnout. Vyjednavači by se měli ptát sami sebe, čeho jsou ochotni se vzdát, aby mohli dosáhnout toho, co od sebe navzájem chtějí.

- Oddělte lidi od problémů. Vyjednavači jsou lidé, mají tedy své vnímání a pocity. Neměli by na sebe útočit, ale držet se objektivity.

- Komunikujte prostřednictvím aktivního naslouchání. Uznejte pohled na věc z druhé strany. Nepřerušujte, věřte si a nezvyšujte hlas.

- Soustřeďte se na společné zájmy, nikoli pozice. Efektivní vyjednavač ví, že druhá strana může usilovat o získání téhož, používá však jiné taktiky a strategie. Mohlo by pomoci, když se budete soustředit na to, co máte společné.
- Vytvářejte možnosti získání výhod pro obě strany. Úspěšný vyjednavač usiluje o řešení výhodné pro obě strany. Pokud se rozhodne v něčem ustoupit, dělá to výměnou za něco, co bude vzájemně prospěšné.

- Uvažujte výhodně pro obě strany. Vyjednávání je věcí kompromisu, v jehož rámci všechny strany získají, co chtěly, v podobě vzájemně prospěšné dohody. Učte se uvažovat tímto směrem pokaždé.

-kk-

Zdroj: Suite 101 - databáze odborných článků nejen pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Suite 101