Jak se připravit na provokatéry a další narušitele vaší prezentace

Ilustrační snímek

Ať už vystupujete jako řečník na konferenci nebo na poradě, vždy riskujete setkání s některým z typických narušitelů. Chování posluchačů lze předem ovlivnit jen těžko, přesto však existují jisté možnosti. Server trainingmag.com například nedávno popsal pět nejčastějších problematických posluchačů a radí, jak se na ně připravit.

1. Opozdilci

Skoro vždy se najde někdo, kdo se pozdě vrátí z přestávky. Vy tomu zabránit nedokážete, můžete však zkusit několik triků, jak tomu předejít. Prvním jsou společné hodiny. Všichni se řiďte podle jediných hodin umístěných například na stěně zasedací místnosti. Jako řečník jasně specifikujte, kdy budete pokračovat. Po přestávce začínejte krátkým shrnutím uplynulé části nebo nějakou vtipnou historkou, abyste nemuseli opakovat novou látku pro opozdilce.

2. Nesoustředění posluchači

Do této skupiny patří posluchači, kterým zvoní telefony nebo ti, kteří si během vaší řeči stále hrají s počítačem. Jejich nesoustředěnost vás dokáže snadno vyvést z míry. Jak se nenechat? Osvědčená technika radí ztichnout a upřeně se na dotyčného podívat. Pozornost všech lidí v sále mu nebude příjemná, a proto se svou rušivou činností přestane nebo odejde. Posluchače, kteří si stále něco zapisují, se naučte nevnímat. Možná si jen poctivě píší poznámky.

3. Šeptající posluchači

Pokud se jedná o případ, kdy jeden posluchač jen krátce vysvětluje něco druhému, který například přišel pozdě, nereagujte. Pokud se však posluchači raději baví mezi sebou, než aby poslouchali vás, pomůže když k nim přijdete blíže, případně na chvíli přestanete mluvit a usmějete se na ně. Když to nezabere, nezbývá vám než přímo dotyčné požádat, aby nerušili ostatní.

4. Neúnavný tazatel

Vaši posluchači by měli mít možnost klást v průběhu vaší řeči otázky. Nemělo by se vám však stát, že se bude stále dokola ptát jen jeden posluchač. Držte se zásady odpovídat co nejstručněji. Pokud se dotyčný bude ptát stále dál, slušně mu řekněte, že si s ním rádi popovídáte po skončení přednášky soukromě. Požádejte jej, aby nechal určitý prostor i ostatním otázkám.

5. Provokatér

I při obchodně zaměřených vystoupeních se může stát, že v publiku bude člověk, který na vás začne pokřikovat. Ignorace většinou nepomůže. Zkuste nejprve odejít stranou, aby se pozornost publika přesunula jinam. Nezaberete-li to, oslovte dotyčného přímo. Můžete říci něco jako: „Já dokáži akceptovat váš odlišný názor a doufám, že i vy ten můj. Rád si s vámi o tom popovídám po skončení přednášky.“ V případě osobního útoku na vás může pomoci humor. Když se ostatní posluchači spolu s vámi zasmějí, provokatér ztratí pozornost. Když nebude pomáhat nic, zkuste oslovit publikum s otázkou, zda je zajímají útoky dotyčného provokatéra. Většinou odpoví, že ne.

-kk-

Zdroj: Training Magazine - portál předního amerického časopisu o vzdělávání a profesionálním rozvoji
Zobrazit přehled článků ze zdroje Training Magazine