Jak řídit mlčení

Mlčení představuje jednu z nejhorších podob zpětné vazby. Efektivní zpětná vazba totiž musí být jasná a specifická, zatímco ticho je mnohoznačné. Může znamenat cokoli. Když nevíme, proč někdo mlčí, domyslíme si to - mnohdy špatně. Jak tedy předejít této situaci, k níž běžně dochází mezi lidmi, kteří potřebují společně pracovat?

V první řadě si přiznejte, že nevíte, co mlčení druhé strany znamená. Odolejte pokušení sami dedukovat příčiny. Pak totéž přiznejte i druhé straně a přímo se zeptejte. Nebojte se, že budete vypadat zranitelně. Ať už se dozvíte cokoli, přijměte to jako skutečnost a jednejte podle toho. Nemusíte například věřit tomu, že dotyčný neměl čas, můžete se však jasně dohodnout na novém termínu.

Jestliže se nedočkáte žádné odpovědi, shrňte své stanovisko v závěrečné zprávě. Informujte druhou stranu, že pokud se vám neozve, budete počítat s jejím nezájmem. To také dodržte. Jste-li sami v pozici toho, kdo mlčí, učte se lépe komunikovat. I když nevíte, co říci, nenechávejte druhé spekulovat. Řekněte jim, že se ozvete, až vám to čas dovolí.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review