Jak překonat odpor k delegování

Ilustrační snímek

Jste zavaleni prací a říkáte si, že to všechno nemůžete zvládnout. Proč tedy nedelegujete? Delegování je zásadní manažerská dovednost, z níž těží všichni zúčastnění – manažeři, jejich podřízení i celá firma. Přesto je to stále jedna z nejméně využívaných dovedností. Manažeři často argumentují, tím, že jsou na delegování příliš zaneprázdnění a raději vše udělají sami. To se ale brzy ukáže jako naivní představa, která může mít i zdravotní důsledky. Co tedy s tím?

Sledujte varovné signály

To, že jste příliš zavaleni prací, nemusíte zprvu vůbec vnímat. Více se proto dívejte kolem sebe a všímejte si, zda nepracujete příliš hodin a necítíte se vyčerpaní, zatímco vaši podřízení sou fit a přesčas nezůstávají.

Zjistěte, proč nedelegujete

Myslíte si, že všechno uděláte sami lépe než ostatní? Máte strach, že přijdete o autoritu? Máte nízké sebevědomí? Ať už je váš důvod jakýkoli, najděte jej, abyste s ním mohli pracovat.

Hledejte, kde se zlepšit

Zapisujte si, jak trávíte čas během pracovního dne. Již po několika dnech začnete sledovat určité vzorce chování a zjistíte, že věnujete příliš času aktivitám, které můžete delegovat.

Pečlivě vybírejte lidi

Pravděpodobně jste si již v minulosti vybrali pro delegování špatné lidi, což vás mohlo odradit. Neházejte ale flintu do žita a hledejte lidi, kteří mají potřebné znalosti a motivaci pro úkol, které jim svěříte. V ideálním případě delegujte některou část svých činností každému členovi svého týmu.

Začleňte delegování do procesu své práce

Delegování by nemělo být jen další položkou ve vašem dlouhém seznamu úkolů. Udělejte z něj součást procesu vytváření rozvojových plánů pro členy svého týmu. Diskutujte o tom, jaké úkoly delegovat, aby mohli získat dovednosti, které potřebují.

Pomůže vám také, když požádáte své podřízené, aby vás okamžitě upozornili, když nebudete delegovat něco, co by podle nich mělo být delegováno. Dejte jasně najevo, že pokud uvidí projekt, na kterém by se chtěli podílet, mají se ozvat. Jakmile delegujete, sledujte pokrok svých lidí zpovzdálí a nediktujte jim, co mají dělat. Sledujte výsledky a učte se ze svých chyb. Buďte trpěliví a uvidíte, že nebudete litovat.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review