Jak předejít výskytu syndromu vyhoření ve vašem týmu

Syndrom vyhoření je fenomén, který zřejmě není třeba představovat. Jedná se o následek dlouhodobého stresu, neudržitelného způsobu práce a emočního vypětí, který se projevuje jako náhlá ztráta motivace, apatie, nechuť k práci, únava a neschopnost práce. Vysokému riziku vyhoření čelí především zaměstnanci ve službách a v profesích, v rámci kterých dochází k přímé interakci s klienty – tedy například sociální pracovníci, zdravotníci, zaměstnanci zákaznického servisu, pracovníci v gastronomii, obchodníci nebo konzultanti. Syndrom vyhoření se ale nevyhýbá nikomu, a proto se v tomto článku podíváme na to, jak můžete vyhoření v rámci vašeho týmu preventivně předejít.

Ilustrační snímek

Vyvážení osobního a pracovního života

Jak uvádí Human Capital League, prvním opatřením v boji proti syndromu vyhoření je poskytnout zaměstnancům možnost vyvážit svůj osobní a pracovní život. Nabídněte flexibilní pracovní dobu, home office a jiné benefity, které pracovníkům umožní nebýt ve stresu ze snahy skloubit svou profesi a soukromí.

Přestávky a změny rutiny

Jednou z cest, která vede k vyhoření, je ubíjející, neměnící se rutina, často vyžadující vysokou pozornost. Narušte tuto rutinu svým podřízeným tím, že jim umožníte střídat aktivity, čas od času si odpočinout u jiné než jejich hlavní činnosti a nabrat sil o přestávkách.

Zvladatelný objem práce

Základem boje proti vyhoření je také zajistit, aby objem práce vyžadovaný po jednotlivých pracovnících nepřekračoval únosnou míru a aby byl v dlouhodobém měřítku zvladatelný.

Možnost vlastního rozhodování a úpravy práce

Riziko vyhoření se u zaměstnance zvyšuje, pokud má pocit, že je o něm rozhodováno někým jiným a že nemá prostor pro vlastní iniciativu. Dejte proto pracovníkům možnost se ve své práci realizovat a dejte jim určité pravomoci si svoji práci částečně upravit k obrazu svému.

Aktivní osvěta o duševním zdraví

V neposlední řadě je nutné u zaměstnanců zvýšit povědomí o duševním zdraví. Péče o psychiku je i jejich vlastní povinností a je v jejich vlastním zájmu. Pořádejte proto školení a osvětu ohledně duševního zdraví a nabídněte pomoc zaměstnancům, kteří se péči o svoji psychiku chtějí věnovat.

 

-mm-

Zdroj: Human Capital League - online komunita pro profesionály v oblasti řízení lidí
Zobrazit přehled článků ze zdroje Human Capital League