Jak pomoci čerstvým manažerům k tomu, aby přežili

Ilustrační snímek

Pracovníci, kteří jsou nově povýšeni na manažerskou pozici, se často jako manažeři nechovají. Chovají se nadále jako zaměstnanci, ne jako ti, kteří mají rozhodovat. Manažeři nevykonávají úkoly, ale vytvářejí vhodné podmínky ostatním. Ti pak díky tomu mohou dobře vykonávat své vlastní pracovní úkoly. Když však manažeři i nadále přemýšlejí jako řadoví pracovníci, riskují, že nakonec vyhoří. Když se dříve úspěšným pracovníkům nedostane dostatečné podpory, díky které by lépe pochopili svou novou roli, je problém na dohled, tvrdí web leadershipnow.com.

Nový manažer: Co teď?

Manažeři se především musí soustředit na plánování. Musí myslet dopředu, protože následky jejich činů nyní budou mít mnohem větší dopad. A to samé platí i pro případy, kdy naopak nepodniknou nic. Také musí začít mnohem více přemýšlet o tom, co dělají a jak se to daří. Musí se stát i neúnavnými komunikátory. Musí být vidět a musí je být slyšet.

Jak může pomoci firma

Jako čerstvý manažer potřebujete zapomenout na vše, na co jste byli zvyklí dříve. Vaše organizace by vám s touto velkou změnou samozřejmě měla pomoci. Zde je pár věcí, které stojí za to zvážit.

1) Budoucí manažeři musejí být rozvíjeni a připravováni na to, že budou muset plánovat, delegovat a hodnotit. Pro bývalé specialisty jsou to zcela nové kompetence, které se musí naučit. Platí však, že cena důkladného školení se firmě mnohokrát vrátí.

2) Organizace by své nové manažery také měla poslat zpátky do školy. Dnes je na výběr z mnoha vzdělávacích programů určených právě pro vedoucí pracovníky. Kurzy o základních administrativních úkonech mohou být také užitečné, ať už se jedná o účetnictví, správu databází nebo etiku a obchodní právo.

3) Novým manažerům velmi prospět také mentoring. Úspěšné organizace to dobře vědí. Mentor ani nemusí být seniorní lídr, může to být prostě jen někdo z jiného oddělení, kdo je o úroveň nebo dvě nad mentorovaným. Manažeři by každopádně měli trávit čas se svými kolegy na stejné úrovni řízení, aby si mohli promluvit o praktických manažerských záležitostech, především co se lidí a nejrůznějších systémů týče.

-jk-

Zdroj: Leadership Now - web věnovaný široké škále aspektů leadershipu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Leadership Now