Jak ovlivňovat lidi, kteří nejsou vašimi podřízenými

Ovlivňovat lidi kolem sebe můžete, i když nad nimi nemáte přímou pravomoc. Ti, kteří rozhodují o důležitých věcech, mohou přijmout vaše návrhy a spolehnout se na vaše zkušenosti. Nejdříve však musíte věnovat trochu času tomu, abyste se naučili své nápady dobře prodat. Píše o tom Marshall Goldsmith, světově známý expert v oblasti managementu a leadershipu, v dalším ze svých článků na síti LinkedIn. Konkrétně doporučuje následující kroky.

1. Přijměte realitu: Mnohá rozhodnutí nedělají správní ani nejchytřejší lidé

Rozhodují prostě ti, kdo jsou v pozici s dostatečnou pravomocí. Jakmile se smíříte s touto nepříjemnou pravdou, můžete začít pracovat na tom, jak co nejlépe nasměrovat daná rozhodnutí správným směrem.

2. Své nápady a návrhy musíte umět prodat

Počítejte s tím, že ti, kterým svá řešení nabízíte, nejsou povinni je přijmout. Aby tak učinili, musíte mnohdy změnit jejich pohled na věc, protože jinak by správné rozhodnutí nepřijali. Pokud chcete někoho ovlivnit, musíte být dobrý učitel. Velká skupina lidí pracujících v korporacích obviňuje své nadřízené z toho, že hloupě zamítli jejich nápad. Je to však spíše jejich vlastní selhání. Měli by umět přesvědčit své nadřízené, aby nápad schválili.

3. Zaměřte se na nejdůležitější témata

Top manažeři mají vždy málo času, proto si udělejte analýzu a identifikujte to opravdu klíčové a důležité ještě předtím, než za nimi půjdete. Můžete prohrát v malých sporech o věcech, které nesouvisí s byznysem, jako je sport nebo politika, ale když jde o něco velkého, dobře se připravte, protože tam vyhrát musíte.

4. Vyzbrojte se přesvědčivou analýzou přínosů a nákladů

Budete mnohem důvěryhodnější, když poskytnete nějaké odhady nejen přínosů, ale i nákladů týkajících se vašeho návrhu. Nestěžujte si na minulost, zaměřte se na budoucnost.

5. Pomozte a nesuďte

Dokonce i ti, kdo mají pravomoci, jsou pouze lidé. Jistě, musejí být kompetentní, ale někdy i ti nejlepší z nich dělají chyby. Neodsuzujte je proto, když nějakou udělají. Radši se soustřeďte na to, jak jim pomoci.

6. Respektujte je

Něž něco řekněte, zamyslete se nad následujícím: 1) Jak vaše poznámka pomůže firmě, 2) jak pomůže vašim zákazníkům, 3) jak pomůže osobě, ke které se chystáte promluvit a 4) jaké budou následky pro osobu nebo osoby, o kterým se chystáte něco říct. Nikdy nezapomínejte na zdvořilost.

-jk-

Zdroj: LinkedIn Pulse - blogovací platforma sociální sítě LinkedIn
Zobrazit přehled článků ze zdroje LinkedIn Pulse