Jak ovládnout mozek i tělo a zůstat v klidu

INNERGY, s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti INNERGY, s.r.o.

Vytisknout

Lídr by měl umět zachovat klid i v situacích, které většinu lidí vyvedou z míry. Chcete-li se v této oblasti zdokonalit, máme pro vás dobrou zprávu. Schopnost zachovat klid není vrozeným charakterovým rysem, ale dovedností, které se lze rychle poměrně naučit. V zajímavém článku na serveru Inc.com o tom píše populární autor manažerských rad Geoffrey James. Zaměřuje se na poznatky neurověd, které nám nabízejí návod, jak postupovat.

Biochemie v lidském mozku funguje na jednoduchém principu – klid versus „bojuj, nebo uteč“. Cítíme-li ohrožení či útok, naše fyziologické reakce nám prostřednictvím části mozku zvané amygdala velí bojovat, nebo utéci. Začínají pracovat stresové hormony a nervový systém se připravuje k akci. Zrychluje se dech, krev se žene do svalů a člověk ztrácí svůj klid. Ve světě byznysu zcela běžná věc. Většinou buď ztuhneme a nejsme schopni reakce, nebo ve stresu řekneme něco nevhodného. Jak tuto reakci našeho těla přelstít?

Pojmenujete své emoce

Přerušte reakci ve své mozku tím, že se cíleně zaměříte na své emoce. Pojmenujte si, co cítíte. Může to být obava, strach, tlak, frustrace, znepokojení apod. Tím, že se zaměříte na pojmenování svých emocí, pomůžete zklidnit amygdalu a nedostanete se do situace, kdy budete muset volit mezi bojem a útěkem. Zůstane vám více energie na to, abyste místo svého strachu přemýšleli o dané situaci.

Zpomalte dech

Poté, co přerušíte stresovou reakci ve svém mozku, se zaměřte na reakci svého těla. Soustřeďte se na pomalé a hluboké dýchání. Při nádechu i výdechu počítejte do deseti. Dostanete tak do těla a krevního oběhu více kyslíku a ukážete mozku, že již není třeba připravovat se na boj, nebo útěk.

Přejmenujte své emoce

Vraťte se k tomu, jak jste si původně popsali své emoce a přidělte jim jiné názvy, které budou mít pozitivnější náboj. Strach si například nově pojmenujte jako očekávání, frustraci jako přání, tlak jako příležitost říci svůj názor apod. Vaše amygdala pak již bude situaci vyhodnocovat jen jako potřebu zůstat ostražitý nebo dokonce naprostý klid.

Tento postup vyžaduje určitou praxi, ale investovaný čas se vám vyplatí a udělá z vás silnějšího lídra.

-kk-

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace